Tárgyakkal erősítenék a kerületi identitást

Tárgyakkal erősítenék a kerületi identitást

A BudaBolt terméke (Fotó: Fény utcai piac)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A II. kerület önkormányzata fontos feladatának tekinti, hogy a Fény utcai piacot élő, közösségi térré alakítsa át, olyan hellyé, amit az itt lakók valóban magukénak érezhetnek. Folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, amelyek révén az üresen álló standok, üzletek új jelentéssel telíthetik a helyet. Ennek egyik eleme az önkormányzat és a Fény utcai piac által életre hívott BudaBolt, ahol a közösség szellemisége és a kerület otthonossága inspirálta termékeket kínálnak.

– Talán a II. kerület az egyetlen kerület Budapesten, amelynek nincs alternatív elnevezése – mondta lapunknak Őrsi Gergely polgármester. – A III. kerület Óbuda-Békásmegyer, a XI. kerület Újbuda, a XII. kerület Hegyvidék, és hosszan lehetne sorolni tovább a példákat. Nekünk maradt a római szám, amely 33 kisebb városrészt rejt Lipótmezőtől Nyéken át Kuruclesig. Ezért is fontos számunkra, hogy legyen egy összekötő kapocs, egy olyan II. kerületi identitás, amelyet magáénak vallhat minden itt lakó. Egyéb elnevezés híján mi maradtunk „Buda”, és szeretnénk, ha ez a név erősítené a helyi közösséget. Eddig már több visszajelzés érkezett hozzánk, amelyek szerint a II. kerületi „Buda”, illetve a hozzá kapcsolódó szlogen – „Közösség a városban” – segít otthonra találni nálunk. Ez a koncepció jelenik meg a Fény utcai piacon megnyílt üzlet kínálatában is.

Őrsi Gergely elárulta, az első tapasztalatok szerint a legújabb trendeknek megfelelő ruhák és kiegészítők, bögrék és kulacsok, puzzle-ok, felvarrók és vászontáskák, matricák és jegyzetfüzetek mind nagy sikernek örvendenek (talán csak a téli sapka a kivétel, ezt az évszaknak köszönhetően egyelőre még kevesebben választják). – A komoly érdeklődésre tekintettel hamarosan új termékeket is felvesznek a kínálatba, reméljük, a siker tovább erősíti a helyi identitást. Szeretnénk, ha az emberek kötődnének a kerülethez, és amikor megkérdezik őket, hogy hol élnek, mondhassák, hogy „Budán”. A vásárlással nemcsak a termékeket tervező helyi művészeket lehet támogatni, de a bevétel egy részét a BudaBolt jótékony célra fordítja. A kerület elnevezéséről szólva a polgármester elmondta, hogy bár régóta ötletelnek egy lehetséges alternatív megoldásról, de az lassan okafogyottá válik, hiszen a városrészt egyre többen hívják egyszerűen csak Budának. – A névnél ráadásul sokkal fontosabb a már többször emlegetett identitás. Ahhoz, hogy elnevezzük az otthonunkat, először otthonnak kell éreznünk azt. Ráadásul semmiképpen sem szeretnénk, hogy egy testület az itt élők megkérdezése és egyetértése nélkül döntsön az elnevezésről, hiszen arról a helyi lakosságnak kell határoznia. Ha úgy érzik, itt az ideje, akkor visszatérhetünk rá, de azt hiszem, a 33 kerületi városrész, és a megannyi identitás jól megfér együtt a Buda név alatt.

Hasonló célból született meg két évvel ezelőtt a Buda Szóda ötlete, a II. kerület szikvize szintén Fény utcai piacon kapható. A Buda Szóda létrehozásánál szempont volt a környezettudatosság erősítése is, hiszen a palackozott szikvízzel ki lehet váltani az eldobható műanyag palackos ásványvizek egy részét. A Buda Szóda palackjai többször felhasználhatóak, újratölthetőek, a víz ötkomponensű szűrőn áthaladva kerül a saját hűtéssel ellátott palacktöltő készülékbe, majd a tisztított palackokba. A töltési folyamat végig nyomon követhető, így a vevők megismerhetik, a régen oly népszerű szikvízüzem működésmódját.

Noha a bevásárlóközpontok megjelenésével sokan leszoktak a piacra járásról, az utóbbi években egyre többen próbálnak fenntartható és tudatos módon vásárolni, így ismét felértékelődik a piacok szerepe, amelyek a közösségépítésnek is meghatározó helyszínei. A kerület vezetése is keresi azokat a lehetőségeket, amellyel nemcsak jó minőségű szolgáltatást és termékeket kaphatnak az idejárók, de olyan élményt is, mely a Fény utcai piacot ismét élővé változtatja.

Az elmúlt években a piac többször adott helyet a Kenyérlelke fesztiválnak, disznótornak, kocka-, bringa- és pecabörzének, Bach zenei fesztiválnak, és bemutatkozhattak a közönségnek a környékbeli civil szervezetek is. A nyári időszakban havonta egy vasárnap a piacon rendezik meg az egyik legizgalmasabb hazai designvásárt, a Makers Marketet, ami azért is fontos esemény, mert az itt bemutatkozó kézzel készített tárgyak fontos lokális kulturális értéket képviselnek.

Május 19-én több mint hatvan hazai alkotó – divat-, ékszer- és táskatervezők, keramikusok, grafikusok, illusztrátorok – kínálta egyedi termékeit. A hangulatért a Frankel Leó utcai Beat on the Brat lemezbolt tulajdonosa felelt, a piac vendéglátóhelyei mellett pedig kis kézműves gasztroműhelyek ételeit is meg lehetett kóstolni. Május 26-án reggeltől egészen este hatig megint „Kipakolók” vették birtokba a piacot, a vásáron játékok, ruhaneműk, könyvek, konyhai eszközök és a megunt, de még használható tárgyak cserélhettek gazdát.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2024/20. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg május 17-én.