Vitézy: Komoly hiányosságokkal küzd a MÁV

Vitézy: Komoly hiányosságokkal küzd a MÁV

A Balatonfüreden ütközésben megsérült egyik mozdony 2022. július 11-én (Fotó: MÁVINFORM)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A fővonali járműpark, az InterCity-k esetében komoly hiányosságokkal küzd, mind mozdonyok, mind pedig vasúti kocsik terén. Naponta fordul elő, hogy lerobban egy-egy InterCity járat, InterCity-kocsik helyett légkondicionáló nélküli elöregedett gyorsvonati kocsikat tesz a vonatokba a MÁV, ezzel hosszú csúszásokat, fennakadásokat okozva – fejtette ki a Növekedés.hu-nak adott interjújában Vitézy Dávid. A korábbi közlekedési államtitkár szerint lehetnek bármilyen olcsók az IC-jegyárak, kiterjeszthetik rá az országbérletet, de „ha a járműpark romokban van, nem tudunk új utasokat vonzani.” Megjegyezte, a kormány leállította az új Intercity-flotta beszerzését költségvetési okok miatt, miközben most akkora az igény új vasúti járművekre Európában, hogy 4-5 éves várólistával dolgoznak a gyártók.

– Ha tehát most nem indítjuk el a beszerzéseket, akkor 2026-2027-re sem lesznek új járműveink. Jelenleg viszont számomra még az is kérdéses, hogy az idei nyári szezont hogyan fogja kibírna a MÁV távolsági járműflottája, nemhogy a következő 3-4, vagy akár 5 évet – fogalmazott, megjegyezve: a vasúti járműpark helyzete annak ellenére drámaian rossz, hogy az elmúlt 10 évben 120 elektromos motorvonattal bővült a MÁV flottája.

A volt államtitkár szerint a másik terület, ahol nagyon súlyosak a hiányosságok, a mellékvonali és a regionális közlekedés, ahol a BZ motorvonatok és az öreg Csörgők, Szergejek vontatta szerelvények közlekednek. A vonalak nagyobbik részén érdemes lehet kiváltani a dízelvonatokat, amelyhez helyenként a vonalak villamosítása szükséges, de vannak olyan területek, ahol célszerűbb lenne akkumulátoros szerelvényeket üzembe helyezni.

Vitézy beszélt arról is, hogy lassan tíz éve húzódik a GSM-R technológia kiépítése, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a vonatok óránként 160 kilométeres sebességgel menjenek. – Sokan próbáltak tenni annak érdekében, hogy ez megvalósuljon, régóta zajló szenvedés ez nálunk. Bízom abban, hogy a jelenlegi közlekedési kormányzat ér el ebben sikereket a közeli jövőben, ugyanis igencsak lemaradt Magyarország a vasút digitalizálásában, pedig minden uniós forrást megkaptunk rá – fogalmazott.