Keretszámok? Azok nem lesznek – lepte meg a HVG tudósítóját Orbán Viktor 2013 áprilisában. Mindezt azok után, hogy jó ideje attól volt hangos a közélet: jelentősen csökkentik a keretszámokat, kevesebben kerülhetnek majd be a felsőoktatásba. A kormányfő akkor a maga megszokott módján terelte új mederbe a vitát. Hasonló érzésem volt Lázár János keddi bejelentéseivel kapcsolatban. Bérlettípusok? Azok nem lesznek – foglalhatta volna össze a miniszter azt, hogy megszűnik majdnem minden bérlettípus a MÁV és a Volán járatain. Helyettük kizárólag az új termékek maradnak, tehát a (vár)megye- és országbérletek. Az egyszerűsítés gyakran hasznos lehet, és persze az erősíteni kívánt terméknek is nagy szolgálatot tud tenni. Az agglomerációs ingázók viszont, akik a bérletvásárlók tíz százalékát teszik ki, jóval többet fizethetnek a megyebérletért. Jól járnának viszont az ingyenes utazás miatt a 14 év alattiak és a nagycsaládosok, fogyatékkal élők, tartós betegek. A bejelentett új napijegyek is hasznosak lehetnek hosszabb utazás esetén.
Lázár a fentiek mellett azt ajánlotta Karácsony Gergelynek: megmaradhat a Budapest-bérletek érvényessége a MÁV és Volán fővárosi szakaszai esetében, ha cserébe a BKK pedig elfogadja a megye- és országbérleteket. Mindez természetesen jelentős veszteséget okozna a fővárosi tömegközlekedésnek, ellenben kedvező lenne az utasok jelentős részének. Nem kérdés, hogy inkább venném meg a hasonló árfekvésben lévő megyebérletet, amennyiben azzal a budapesti járatokon és Pest megyén belül is utazhatnék. De amikor sokat mennék más városokba és falvakba, még az országbérleten is el lehetne gondolkozni. Ezzel viszont hozzájárulnék a fővárosi tömegközlekedés leépüléséhez, hiszen jelen keretek között a MÁV-nak fizetnék az utazásért cserébe. (Azért az utazásért, amelynek nagy részét a BKK járatain tenném meg.) Méltányos lenne így? Nyilván nem. Érdekli ez a mezei utast, amikor azt vizsgálja, mi éri meg közvetlenül számára jobban? Szintén nem. Pedig közvetve ő sem örülhet, ha emiatt fennakadások lesznek a villamos- és buszközlekedésben.
Mindenesetre Karácsony bizakodónak tűnik: jónak tartja az irányt, és a részleteken múlik szerinte, lesz-e megállapodás. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) viszont zavarkeltőnek és kigazdálkodhatatlannak látja Lázár keddi ajánlatát. A közös bevételelszámolás sem tűnik egyelőre elképzelhetetlennek, amely máris kedvezőbb körülményeket jelentene. A keddi bejelentéseket illetően számos ponton felvethető tehát súlyos kritika, de az legalább örvendetes, hogy talán sikerült a korábbi holtpontról elmozdulni.