Nem lesz Oscar-jelölt a Blokád
A Blokád című film szereplői, elől ifj. Vidnyánszky Attila

Ahogy arra számítani lehetett, a magyar Oscar-nevezett Blokád nem került fel a nemzetközi filmek shortlistjére. A magyar idő szerint szerda este kikerült tizenötös listán nincs ott Magyarország jelöltje, amely a taxisblokád történetét dolgozza fel, a középpontban a megfontolt Antall Józseffel és a csupán saját nimbuszát építgető Göncz Árpáddal. A szakmai várakozások eddig sem sok esélyt adtak annak, hogy a Blokád bekerüljön a jelöltek közé, minthogy egy speciálisan magyar sztorit dolgoz fel, ráadásul azt nem is afféle művészfilmes keretek között teszi, mint azt a kategória jelöltjei általában.

Köbli Norbert: Göncz a népszerűséget összekeverte a hasznossággal
Lakner Dávid

Köbli Norbert: Göncz a népszerűséget összekeverte a hasznossággal

Nem negatív karakterként jelenik meg Köbli Norbert szerint a Blokádban Göncz Árpád. A forgatókönyvíróval a sajtóvetítés után beszélgettünk Antall és Göncz megítéléséről, Lajos Tamásról, taxisokról és korábbi történelmi filmjeiről is.

Az Oscar-jelölésre továbbá akkor nyílik jó esély, ha a film előzetesen már több fesztivált is megjárt, azokon díjakat szerzett. Ebből a szempontból Csuja László filmje, a Sundance-en bemutatkozó Szelíd lett volna talán a legjobb választás. Már a tavalyi nevezett, a tipikus zsánerelemekkel dolgozó horrorfilm Post Mortem sem indult jó esélyekkel, és végül szintén nem került be. Annak a filmnek is a mostanában tűzközelben lévő Lajos Tamás volt a producere, ahogy a Blokádnak szintén. Köbli Norbert forgatókönyvírót kérdeztük is arról, nem tartotta-e szokatlannak a jelölést. Mint mondta: „Nem szokták megvárni általában a bemutatót. Ha meghalljuk például, hogy Cannes-ban nyert valami, azt sem látták akkor még tömegek. A Saul fiát is egy hónappal később mutatták be. Vannak olyan fesztiválok, amelyek kifejezetten kérik, hogy ne legyen még bemutató. Nyilván mérlegelték, minek van esélye indulni, én nem kértem ki utólag a gondolkodásmenetüket. Ezt látták a legjobbnak. Ha meg kell fejtenem, hogy miért, akkor talán azért, mert nagyon aktuális. Az egész régióban jól érthető most, mikor itt van többek között ez az energiaválság. Az író, ha jól végzi a munkáját, megérzi, mi van a levegőben. Félelmetesen aktuálissá vált a történet.”

A nemzetközi film (korábban: idegen nyelvű film) kategóriájának szűkített listáján a következő filmek szerepelnek:

Argentina, 1985 (Argentína)
Fűző (Ausztria)
Közel (Belgium)
Return to Seoul (Kambodzsa)
Szent pók (Dánia)
Saint Omer (Franciaország)
Nyugaton a helyzet változatlan (Németország)
Last Film Show (India)
A csendes lány (Írország)
Bardo, egy maroknyi igazság hamis krónikája (Mexikó)
The Blue Caftan (Marokkó)
Joyland (Pakisztán)
Eo (Lengyelország)
A titokzatos nő (Dél-Korea)
Fiú a mennyből (Svédország)

„Az iszlamisták éppúgy a múltba tekintenek, mint a jobboldali populisták”
Lakner Dávid

„Az iszlamisták éppúgy a múltba tekintenek, mint a jobboldali populisták”

Korábbi filmjéért kitiltották Egyiptomból, így a legutóbbit már Törökországban kellett leforgatnia, palesztin és libanoni színészekkel. Tarik Saleh egyiptomi-svéd rendezőt kérdeztük a kitiltás okairól, az iszlám megítéléséről és a Salman Rushdie elleni merényletről is.

Park Chan-wook drámája, A titokzatos nő jó esélyekkel indul, emellett nekünk is kifejezetten tetszett, amikor a miskolci Cinefesten láttuk. A Nyugaton a helyzet változatlan kritikai visszhangja is kifejezetten pozitív, látványos. A Fiú a mennyből rendezőjével, Tarik Salehhel az említett fesztiválon interjúztunk is, a Szent pók főszereplőjével, Mehdi Bajestanival szintén. A Fűzőről írt kritikánk negatívabb volt, és ahogy az említett Saleh-interjúból kiderül, az egyiptomi származású rendezőnek sem nyerte el a tetszését. Viszont akadtak bőven dicsérői is a Sisit újszerűen ábrázoló, többek között Lengyel Tamást is szerepeltető filmnek.

Voltak, akik kiálltak az iráni sorozatgyilkos mellett, de mozgalom azért nem indult
Lakner Dávid

Voltak, akik kiálltak az iráni sorozatgyilkos mellett, de mozgalom azért nem indult

Miskolcon beszélgettünk a Szent pók főszereplőjével, Mehdi Bajestanival. Valóban tömegek álltak ki a prostituáltakat kivégző tömeggyilkos mellett? És miért támadja olyan élesen az iráni rezsim a filmet? Összefoglaltuk.