Ezért csökkentik a Túró Rudi áfáját!(?)

Ezért csökkentik a Túró Rudi áfáját!(?)

(Forrás: Túri Rudi/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hanyatló Nyugatot maga mögött hagyó, szárnyalásában egeket karistoló gazdaságunk tele van sikertörténetekkel. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy mindenszentek ünnepnapja előestéjén, mondhatni az éj leple alatt pártunk és kormányunk csökkentené a Túró Rudi áfáját. Huszonhét százalékról tizennyolcra. De miért? – kiáltott fel az ország édesszájú kétharmada egy emberként, miközben persze örült nagyon, mint majom a rudijának (ennek a pajkos hasonlatnak a magyarázatára később még visszatérünk). A miértről sajnos nem szól a törvénytervezet. Mivel a tények makacs dolgok, nem marad más a válasz kidolgozására, mint az objektív spekuláció, ha élhetünk e képzavarral.

Mindjárt itt van az orosz-szovjet szál, ami ugye ezekben a vészterhes időkben erősebb, mint valaha. Ha a lakosság nem is, népünk bölcs vezetői bizonyára tudják, hogy a Túró Rudi szovjet találmány. Ott szirok néven ösmerik. 1954-ben magyar delegáció utazott a Szovjetunióba, hogy tanulmányozza a szocialista tejipart. A szorgos fejőnők, elkötelezetten kérődző marhák, világrekord tejhozamok megtekintése közben a küldöttség tagjai felfigyeltek a szirokra, amit alapul véve azután egy, a magyar ízvilágnak jobban megfelelő terméket kevertek ki itthon. Csoda, hogy nincsen benne se szalonna, se kolbász, se paprikaőrlemény.

A túródesszert piaci bevezetésével Klein Sándort bízták meg. A híres pszichológus 2011-ben mesélt a történtekről a 24.hu-nak. Klein a hatvanas évek második felében a Budapesti Műszaki Egyetemen tanított. Akkori főnöke, Vaszkó Mihály, aki a munkapszichológia egyik fontos személyisége volt, előadásokat tartott vállalatvezetőknek.  Az egyik előadása után a Budapesti Tejipari Vállalat akkori „feje” a szaván akarta fogni Vaszkót: azt mondta, most hoztunk be a Szovjetunióból egy érdekes terméket, egy csokoládéval bevont túrórudat, tervezze meg reklámpszichológiai alapon a bevezetését. Vaszkó továbbadta a feladatot tanársegédjének, Klein Sándornak. Klein akkoriban az Iparművészeti Főiskolán is tanított vizuális pszichológiát, két ottani hallgatóját kérte fel a csomagolás tervezésére. Ők találták ki, ők tervezték meg az új termék teljes megjelenését: a csomagolást, a doboztervet és a plakátokat, újsághirdetéseket is. Az ő ötletük volt az egész pöttyös koncepció. Klein pedig kitalálta a nevet: Túró Rudi. A kitalálás pontos története nem ismert. Nem akarunk freudi szerepben tetszelegni, de a szerző talán a túrórúdról asszociálhatott a rudira. 

Az elnevezésből óriási botrány kerekedett. Már csomagolták az első láda Túró Rudit, a hirdetések egy része már nyomdában volt, amikor Klein telefont kapott a Tejipari Vállalat igazgatójától, hogy nagy baj van. A Lapkiadó Vállalat reklám osztályának vezetője ugyanis egy levélben egyszerűen letiltotta a reklámokat a következő indoklással: „Fenti erkölcstelen elnevezésű termék reklámozását a kiadásunkban megjelenő lapokban nem engedélyezem.” A túrórúd honlapjának márkatörténete szerint a Túró Rudi a kezdeti reklámbojkott ellenére – vagy talán éppen ezért – óriási sikert aratott. Ilyeténképpen felsejlik az a mai mellékszál is, mely szerint Dúró Dóra országgyűlési képviselő az LMBTQ+ mozgalom marketingese lehet, lásd legutóbbi akcióját, amikor sikerült megsokszoroznia a Magyar Nemzeti Múzeum előtt a Nemzetközi Sajtófotó Kiállításra sorban állók számát. 

A Túró Rudit mindenesetre az új gazdasági mechanizmus vívmányaként 1968-ban kezdték el forgalmazni. A szovjet szál elvarrásaként meg kell említenünk, hogy a szirokot egyes források szerint nem a Szovjetunióban 1930 körül kezdték el készíteni, hanem már a XIX. század végén ismerték az Altaj környékén. Namármost az Altaj, más néven Altaj-hegység Oroszország, Kína, Mongólia és Kazahsztán közös határvidékén fekszik. Ha Orbán Viktor moszkvai, kínai és kazahsztáni látogatásaira gondolunk, pláne, mivel utóbbi helyen a vezénylő tábornok kazah népi kucsmában, hozzá illő kabátban és sálban fotózkodott, nincsen szükség további tudományos érvekre: a Túró Rudi áfájának csökkentésével minimum tartoztunk – hálából – a népünk iránt tanúsított szeretetért cserébe. 

De van még itt más is. Az áfacsökkentés hírét a Pénzügyminisztérium közölte. Amikor Varga Mihály pénzügyminiszter 2017 májusában benyújtotta a 2018-as költségvetés tervezetét, parlamenti sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott – amikor az alapvető élelmiszerek áfacsökkentését sorolta –, hogy lehetne folytatni a sort, és ha a gyereke tudná, mi az az áfa, a Túró Rudi áfáját csökkentené. Úgy látszik eljött az idő – gondolhatnánk, de a dolognak még egy megfejtése lehet. November elsejei hír – mint azt a Hvg megírta –, hogy Bajától Dunaújvárosig, Budapesttől Győrig és Salgótarjántól Nagykanizsáig az ország 27 pontján nyit a jelenleg külföldön élő/dolgozó magyarokat hazacsábító Hazaváró Irodákat a kormány. Hogy értsük a párhuzamot, elég idecitálni a Magyar Nemzet néven megjelenő nyomdaipari termék egyik cikkének címét: Az édesség, amiről minden külföldön élő magyar álmodik.