A spanyol Nemzeti Hírszerző Központ (CNI) már 18 hónapja elemzi a magyar vevőjelöltet, vagyis a vizsgálatot már jóval a magyar vételi ajánlat márciusi benyújtása előtt megkezdték. Különösen problémásnak találták az ajánlattevő Ganz-Mavag konzorcium és az orosz Transmashholding közötti kapcsolatokat – írja az El Pais.
Ahogy arról lapunkban már beszámoltunk, a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatok miatt vétózta meg, hogy magyar kézbe kerüljön a Talgo vonatgyártó, A spanyol kormány az év végéig hatályos, a külföldi befektetésekről szóló, július 4-i 571/2023-as királyi rendelet által szabályozott védőpajzsnak köszönhetően megvétózhat bármilyen külföldi felvásárlási ajánlatot. Ezt a védőpajzsot azért hozták létre, hogy megakadályozzák, hogy a külföldi tőke a világjárvány és az ukrajnai orosz invázió hatásai miatt meggyengült vállalatokhoz közeledjen.
Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter már márciusban előrevetítette, hogy a kormány mindent megtesz a művelet leállítása érdekében, mivel féltek a magyar cég esetleges kapcsolataitól Putyin Oroszországával és a szélsőjobboldallal. A Talgo stratégiai jellegét és kritikus technológiáját többek között az adja, hogy mozgatható nyomtávú tengellyel tudnak vonatokat gyártani, ami lehetővé teszi, hogy a nagysebességű vonatok különböző nyomtávokon közlekedjenek és átlépjék az országok közötti határokat.