A MÁV már vonathelyettesítő autóbuszokat is megszüntet

A MÁV már vonathelyettesítő autóbuszokat is megszüntet

Vasútbezárás Komló és Dombóvár között (Fotó: Végh László / Magyar Hang)

Fotó: Végh László

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Tovább folytatódik a nyáron bezárt tíz vasúti mellékvonal elsorvasztása. Bár a MÁV korábban azt mondta, hogy csak átmenetileg szüneteltetik a személyszállítást a szárnyvonalakon, a december 10-től, azaz vasárnaptól hatályos új menetrend alapján nemhogy újraindulnának vonatok, hanem már a helyettük közlekedő vonathelyettesítő autóbuszok egy része is megszűnik.

Korábban az volt az ígéret, hogy a forgalmi adatok alapján döntenek majd arról, vissza kell-e hozni a vonatokat. A Közlekedő Tömeg novemberben mutatta be a számokat arról, hogy a tíz vonal közül kilencen visszaesett az utasszám, amióta buszra váltottak, átlagosan 30 százalékkal kevesebb jegyet adtak el. A MÁV-Volánbusz ezt a kritikát azzal intézte el, hogy valójában nem is csökkent az utasszám, mert sokan a vonathelyettesítő busz helyett a menetrend szerinti buszra ültek át. Azt nem tudni, hogy ez valóban így történt-e. A december 10-én életbe lépő új menetrend alapján a tíz vonalból ötnél csak napi egy pár vonathelyettesítő busz fog járni, a többi helyett a Volán menetrendszerinti járatait használhatják majd az utasok. Ez azt jelenti, hogy a MÁV gyakorlatilag kivonul szolgáltatóként az Abaújszántó–Hidasnémeti, a Karcag–Tiszafüred, a Mátészalka–Csenger, a Mezőhegyes–Újszeged, és a Lakitelek–Kunszentmárton vonalról. A Battonya-Mezőhegyes vonalról pedig teljesen eltűnnek a vonathelyettesítő buszok, helyettük a Volán járatai maradnak.

Az esetleges újranyitás esélyét jól mutatja, hogy a MÁV közleményének utolsó bekezdése a Volán járműveinek előnyeit sorolja. A buszokon ugyanis légkondicionáló és USB-csatlakozó is van. A Lázár János vezette közlekedési minisztérium augusztus 1-jén zárta be a tíz vasúti mellékvonalat.

Cikkünk megjelenése után a MÁV azt közölte, hogy a téli menetrendváltással csupán annyi történik, hogy ahol eddig párhuzamosan közlekedtek és külön-külön bizony kevés utast szállítottak a vonatpótló autóbuszok és a Volánbusz-járatok, azok helyett a jövőben már egy integrált szolgáltatás, a Volánbusz mentrendszerinti járata fog közlekedni. – Ezzel úgy válik hatékonyabbá az adott vonalak kiszolgálása, hogy az utasok semmivel sem kapnak kevesebbet. Megtakarítást érünk el, de nem az utasok rovására, hanem az erőforrások jobb kihasználásával – írták.