Egy drága SUV (vagyis utcai terepjáró) hátán fura feliratot találtunk: „A Volkswagen a Petőfi Irodalmi Múzeum kiemelt támogatója”. Úgy tűnik, a német autógyár az irodalmi relikviák bemutatása mellett leginkább a PIM vezetőjét, Demeter Szilárdot támogatja, mert az igazgató jár az autóval. Ez a külső megjelenés alapján legalább 22 millió forintba került – a VW Touareg R-line a legdrágább kivitele a típusnak. Ha minden extrát kérnek bele, akkor a gyári honlap konfigurátora alapján 28 653 279 forintot kell fizetni a szabadidőautóért.
Mivel Magyarországon tavaly január óta le lehet kérni rendszám alapján a járművek műszaki adatait, éltünk a lehetőséggel. A PIM igazgatója által használt gépkocsi egy 3000 köbcentiméteres, 285 lóerős, automata váltós dízel jármű, összkerékhajtással. Tavaly augusztus 23-án helyezték forgalomba itthon, és valószínűleg lízingelik, mert ott a záradék: „tulajdonjog fenntartva pénzintézet részére.”
A járművet rendszerint a belvárosi Nagy Ignác utcában látják parkolni, ez az irodalmi múzeumtól alig két kilométer távolságra van. Egy felnőtt embernek ez húsz perc séta, vagy 3-4 megálló a metróval (a parkolóhely nagyjából egyenlő távolságra van a Nyugati és az Arany János utcai metrómegállóktól). Furcsa az is, miért kell egy dízel terepjáró ennek a távolságnak a leküzdésére.
Az autó első hűtőrácsán az R betű utal a drága változatra, ez a létező legdrágább kivitel a Volkswagen eme típusának kínálatában. A szilíciumszürke metál fényezés plusz 300 ezer forint, a Suzuka könnyűfém keréktárcsák további 580 ezer forintos felárért rendelhetőek meg, ám ha a vevő ezek mellett dönt, kötelező bejelölnie a légrugózást és az összkerékkormányzást is, további 989 330 forintért. Alapfelszerelés a bőrkárpit, de a „fapados” Vienna bőr helyett kérhető a Savona verzió is, újabb 341 ezer forintért. Ekkor az autó ára már meghaladja a 22,5 millió forintot, és még rengeteg választható extra áll rendelkezésre. Ha mindent kérünk, 28,5 millió forint fölött áll meg a számla.
Jó kérdés, milyen támogatási szerződés lehet a Volkswagen és a PIM között. Lapunk úgy tudja, az előző igazgató, Prőhle Gergely idején nem volt szponzorációs megállapodás a két fél között, és neki nem volt szolgálati autója sem.
Küldtünk levelet a járművet forgalmazó Porsche Hungária marketingosztályának, valamint a PIM-nek is, de eddig nem válaszoltak a kérdéseinkre.