Jövő héten egyeztet a főváros és a Lázár-minisztérium a Budapest-bérlet sorsáról

Jövő héten egyeztet a főváros és a Lázár-minisztérium a Budapest-bérlet sorsáról

Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója beszédet mond a hagyományos „Mikulástroli” első járatának elindítása alkalmából a Városháza parkban 2023. december 5-én. (Fotó: MTI/Soós Lajos)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója egyelőre gondolkodni sem szeretne arról, hogy mi lenne akkor, ha márciustól valóban megszűnne a Budapest-bérlet valamint az agglomerációs megállapodás, és dupla bérletet kellene venniük például a HÉV-vel is utazóknak Budapesten. – Jövő héten lesz egy operatív tarifamegbeszélés – jelentette ki Walter Katalin a Népszavának arra kérdésre, hogy tárgyal-e Lázár János minisztériumával a fővárosi vezetés.

Az interjú apropója a Budapest-bérlet körüli zűrös ügy: 2023 végén lejárt az a megállapodás, amelyet a Volánbusz, a MÁV és a BKK kötött arról, hogy Budapesten a helyi bérlettel is lehet használni az agglomerációs buszokat és a HÉV-et. Bár született új szerződés, a MÁV szerint az csak március 1-jéig lesz érvényes, és onnantól kétféle jegy vagy bérlet használata lesz szükséges, mert már nem lenne érvényes a BKK-bérlet a városon belül közlekedő vonatokon, buszokon és HÉV-eken. A Fővárosi Önkormányzat szerint azonban a szerződés határozatlan időre szól. 

Walter Katalin szerint az eredeti agglomerációs dokumentumban 2023. december 31-i lejárati dátum szerepelt, de az elszámolás módjának 2020-as megváltoztatásakor megújuló szerződéssé alakult. Ezt először 2022 végéig, majd 2023 végéig hosszabbították meg. A HÉV és az agglomerációs kék Volánbuszok átadásakor az akkor Tarlós István főpolgármester vezette főváros vállalta, hogy a Budapest határain belüli üzemeltetés költségeinek egy részét kifizeti. Ennek fejében az eredeti megállapodás szerint egy fix összeget, 6,6 milliárd forintot fizetett évente. Karácsony Gergely főpolgármesterré választása után azonban egy kormányhatározattal módosították a megállapodást és 2020 decemberében évi 8,4 milliárdra emelték a főváros által fizetendő összeget, amit soha nem fogadott el a városvezetés. Végül született egy megállapodás, miszerint a 6,6 milliárd csupán előleg és a felek minden év végén elszámolnak egymással a valós költségek ismeretében. Walter arról is beszélt, hogy a fővárosi önkormányzat minden évben kifizette a mindkét fél által elfogadott összeget. 2021-re ez 741 milliós többletet jelentett, míg a 2022-es évre már 2,7 milliárddal kért többet az Építési és Közlekedési Minisztérium. – Az ÉKM utolsó ajánlata 2,1 milliárd volt, de jelezték, hogy elveszik a 12 milliárdot és nincs biztonságban a Budapest-bérlet – állította a BKK vezetője.

Mint hozzátette, december 20-án egy minisztériumi egyeztetésen hangzott el, hogy a minisztérium nem hosszabbítja meg a szerződést és 2024-re már nem számíthatnak a 12 milliárd forintos állami normatívára se. Ezt követően hozták tető alá a december 29-i megállapodást, amelyben a MÁV-HÉV Zrt. és a Volánbusz vállalta, hogy továbbra is megrendeli a szolgáltatásokat a BKK-tól és a Budapest-bérlet továbbra is használható lesz az agglomerációs járműveken a városhatáron belül. Ha ezekután márciustól mégis dupla bérlet kell, Walter megfogalmazása szerint azzal „évtizedeket lépnénk vissza a közösségi közlekedésben”, és ez senkinek sem állhat érdekében. 

Az ügy hátteréről, az első információk kiszivárgásáról és az egymásnak ellentmondó állításokról ITT olvashat részletesebben.