Két hét múlva másfél évre lezárják a Lánchidat

Két hét múlva másfél évre lezárják a Lánchidat

A felújítás előtt álló Lánchíd (Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Két hét múlva, június 16-án zárják le a forgalom elől a Lánchidat, és elkezdődik a híd érdemi felújítása. Onnantól kezdte a személyautók és a buszok sem hajthatnak fel a hídra – jelentette be Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egy keddi háttérbeszélgetésén. A Lánchíd felújítását elnyerő A-Híd Zrt. a felújítás előkészítését, a felméréseket már megkezdte, ezért a gyalogosforgalom már márciusban megszűnt a hídon.

A híd felújítása már évek óta esedékes, ám sokáig húzódott a közbeszerzési eljárás kiírása is. Hogy milyen károkat okozott a felújítás elmaradása miatti korrózió a hídszerkezetben, az csak a júliusban fog kiderülni.

Noha a Lánchíd az egyik legkisebb forgalmú dunai átkelő, a tömegközlekedésben mégis fontos szerepe van, számos buszjárat ugyanis itt halad keresztül. A modellezések azt mutatják, hogy gépjárműforgalom ezután majd a Margit hídra és az Erzsébet hídra terelődik, a tömegközlekedő utasok jelentős része pedig a 2-es metróra szállhat, Ugyanakkor a metró nem váltja ki teljesen a hídon járó buszokat, ezért az itt közlekedő járatokat az Erzsébet hídra terelik.

Emiatt a legnagyobb kihívás a Hegyalja úton való közlekedés lesz. Noha az út pesti oldalán van buszsáv, a budai oldalon hiányos. Ezért itt a Budapest Közút Zrt. két szakaszon jelöl ki buszsávot, hogy összefüggő legyen. Itt új buszos gyorsjáratot is indítanak az Apor Vilmos tér és a Bosnyák tér között 110E számmal, ez a várakozások szerint 5-8 perc nyereséget jelenthet a buszközlekedésben a reggeli csúcsközlekedésben. Mint Szabó Gábor, a Budapest Közút Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese elmondta, a Hegyalja út személyautó-kapacitása ugyanakkor nem változik – egy korábbi sávszélesítés következtében –, hosszabb, de folyamatos haladásra számíthatnak az autósok.

A 16-os busz rövidített útvonalon, a Széll Kálmán és a Clark Ádám tér között fog járni. A 105-ös járat az Erzsébet híd felé fog kerülni, a rakparton pedig betonelemekkel elválasztott sávot jelölnek ki számára. A 178-es busz is az Erzsébet híd felé fog kerülni, miként a Lánchidat érintő éjszakai buszjáratok (916-os és a 990-es járat) is. A BKK közlekedési szakemberei azt kérik, hogy aki teheti, a belvárost ne autóval, hanem tömegközlekedéssel, biciklivel közelítse meg. Az autósoknak – ha nincs dolguk a belvárosban – a Hungária körutat és az M0-ás autóutat ajánlják átutazásra.

A Lánchíd felújítását az A-Híd Zrt. végzi, amely nettó 18,8 milliárd forintért nyerte el a kivitelezést. Újjáépítik többek között a meglévő közúti pályalemezt és a gyalogosjárdákat, a megmaradó acélszerkezeteket kijavítják, gondoskodnak a rozsdásodás elleni védelmükről és a műemléki korlátokat felújítják. Restaurálják a kőoroszlánokat is. Új, LED-technológiás közvilágítást és változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel, továbbá felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat, gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.

Rakpart és Blaha

A háttérbeszélgetésen a másik két, a napokban induló felújításról is beszámoltak. A Pesti alsórakpart felújítása miatt június 7-én – a hétvégi lezárást követően – már nem nyitják meg a rakpart érintett Margit híd és az Országház közötti szakaszát.

Horváth László, a BKK projekmegvalósítási igazgatója a Blaha Lujza tér felújításáról azt mondta, hogy a munkálatokra kiírt közbeszerzési eljárás még nem zárult le, erre a napokban kerülhet sor. Továbbra is a felújítás júliusi kezdésével számolnak. Mint arról beszámoltunk, a tervezettnél mintegy 800 millió forinttal többe, összesen 3,4 milliárd forintba kerül a Blaha Lujza tér renoválása, emiatt költségvetési átcsoportosításra is szükség volt. A közlekedési csomópont átalakításáról Horváth László azt mondta, az aluljáró szigeteléséhez egy-egy forgalmi sávon bontják ki a csomópontot. A 4-6-os villamos ugyanakkor járni fog.