Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfő este a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara zártkörű rendezvényén utalást tett arra: a kormány tervei között szerepel, hogy teljes egészében ingyenessé tegyék a 14 év alattiak tömegközlekedéssel történő utazását.
A Vg.hu beszámolója szerint Lázár a kamara Nagyvállalati Klubjában tartott majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz menedzser és cégvezető előtt. A miniszter arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedéséről már megszületett-e a kormánydöntés, és ezzel kapcsolatos dátumot sem említett, de a Világgazdaság tudósítója szerint a szövegkörnyezetből úgy tűnt, hogy ez egy komoly szándék.
Akkor említette meg a tervet, amikor a közlekedés területéről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban. Elmondása szerint mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Megjegyezte, hogy ebben a 600 forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók az utakon is közrejátszott, de a fő oka a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek.
Érdemes felidézni, hogy a teljesárú vármegyebérlet 9450 forintba, a tanuló vármegyebérlet pedig 945 forintba kerül, a teljesárú országbérlet 18900 forintba, a tanuló országbérlet pedig 1890 forintba kerül. Karácsony Gergely főpolgármester a fővárosi tömegközlekedésben már 2021. szeptemberében bevezette a 14 éven aluliak ingyenes utazását.
Lázár szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára. Ekkor hozta szóba a 14 éven aluliak ingyenes utazásának lehetőségét. Azt is mondta, hogy az ő felfogásában a tömegközlekedés, azon belül is a kötött pálya áll az első helyen a fejlesztések terén. Ugyanakkor azt elismerte, hogy a kínált szolgáltatás minősége minimum kifogásolható, de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, mikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, hogy erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók, hogyan szolgáltatnak. Szerinte a MÁV-Volán járműállomány régi, iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el. Alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis, annak rossz a minősége. Arra is kitért, hogy a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, a magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja.