Leáll télre a fogaskerekű az energiaárak miatt

Leáll télre a fogaskerekű az energiaárak miatt

Télre pihenni tér, csak 2023 tavaszán térhet vissza a fogaskerekű. Fotó: BKK

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Téli pihenőre megy a fogaskerekű az energia- és gazdasági válság miatt – közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A vállalat közleménye szerint az ideiglenes üzemszünet a tervezett tavaszi pályafelújítás végéig tart.

A fogaskerekű vonalán a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni, miután a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és  BKV Zrt. úgy döntött: az energia- és gazdasági válság miatt a téli időszakban nem fog közlekedni a jellemzően a turisták által használt fogaskerekű. A buszokon a kerékpárszállítás is lehetséges. 

– Az elmúlt időszakban drasztikusan megnőttek az energiaárak. A dráguló üzemanyag- és villamosenergia-költségek súlyos terhet jelentenek a közösségi közlekedés számára. Ezért a fővárosi tulajdonban lévő társaságok igyekeznek a szokásoshoz képest is költséghatékonyabban működtetni Budapest közlekedési hálózatát. Míg egyes vidéki nagyvárosokban is bevezettek hasonló megtakarítási intézkedéseket – például van olyan nagyváros, ahol a teljes trolibuszhálózat leállításával csökkentik az üzemeltetési költségeket –, a fővárosban mindössze a jellemzően turisták által használt fogaskerekűnél történik a karbantartási munkák és az energiafelhasználás szempontjából nehezebb téli időszak összehangolásával teljesítménycsökkentés, amivel jelentős megtakarítás érhető el – írta közleményében a BKK.

A közlekedési központ szerint a lépéssel több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése, emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken. A BBK szerint a jellemzően turisták és szabadidős forgalom által használt 60-as jelzésű fogaskerekűvel nagyon kevesen utaznak a hideg hónapokban. Ez hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén legfeljebb 30 százalékos kihasználtságot jelent.

– Mindeközben, a télen rendkívül alacsony forgalmú fogaskerekű vasútnál drasztikusan kiütközik az energia költsége, hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel. A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett – írták a közleményben. 

A szünet ideje alatt a műszaki karbantartásra és az elöregedett fogaskerekű járművek szükséges mértékű felújítására is sor kerülhet a tavaszi szezon kezdetéig. – A BKV Zrt. a fogaskerekű járművezetőinek egy részét villamosvezetőként tudja alkalmazni a téli időszakban, valamint a többi forgalmi és műszaki dolgozók foglalkoztatását is megoldja a vállalat – írják.

A fogaskerekű egyébként október 3-a óta nem jár pályafelújítás miatt; a buszos pótlás a cég korábbi közlése szerint eredetileg november 17-éig tartott volna, de a bejelentett téli leállás miatt a fogaskerekű másnap sem indul el.