Lejárt a munkaideje, nem vitte tovább a járatot a mozdonyvezető

Képünk illusztráció! (Forrás: MÁVInform/Facebook)

Tatáról Kelenföldre szeretett volna eljutni október elején a MÁV utasa, akinek Bicskénél megszakadt az utazása, ugyanis a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje – írta meg az esetet az Indexnek egyik olvasója. 

A 4921-es számú vonat október 4-én, pénteken 20:27-kor indult Tatáról, az egyik megálló Bicskén volt, ahol le is lassított a vonat, majd megállt. Miután már hosszabb ideje várakoztak, feltűnt a kalauz, aki végigjárta a vagonokat, és minden utast tájékoztatott arról, hogy nem forgalmi vagy technikai okokból áll a járat. Hanem azért, mert állításai szerint Bicskénél kiszállt a mozdonyvezető (ezt utóbb a MÁV cáfolta – a szerk.), lejárt ugyanis a munkaideje. Az olvasó úgy döntött, hogy inkább leszáll a járműről, hogy megvárja az egy órával későbbi járatot, így végül 21:30 helyett 22:30-kor érkezett meg Budapestre. Később kiderült, hogy ő járt jobban, az eredeti, 4921-es számú járat csak a következő vonat után 10 perccel tudott elindulni, ugyanis akkor ért oda a másik mozdonyvezető, aki leváltotta kollégáját.

A portál kereste a MÁV-ot az ügy kapcsán, de még nem kapott választ a kérdéseire. Máskor is vannak furcsa esetek: kedden buszokkal pótolták a Székesfehérvár és Pusztaszabolcs között közlekedő járatot, ugyanez történt október 12-én és 13-án, mert lebetegedett a mozdonyvezető. Októberben ez már a 6. nap, hogy vonatpótló autóbuszokat kell küldeni az utasokért ezen a vasútvonalon, miközben még csak hónap közepe van. 2020-ban pedig a Rákospalota-Újpest állomáson állt meg egy vonat, mert a vezetőnek útközben lejárt a munkaideje. A 2020-as eset után a MÁV egy közleményt is kiadott, amelyben azt írták, hogy haladéktalanul felülvizsgálják a mozdonyvezetők azon szolgálatait, amelyek ideje eléri a 12 órás határt. A fenti eset alapján úgy tűnik, hogy még nem sikerült tökéletesen megoldani a problémát.  

Frissítés:

Az eredeti cikk megjelenése után néhány órával reagált a MÁV az esetre. – Mozdonyvezető kollégánk nem azért nem vitte tovább a járatot, mert a műszakja lejártával arra nem volt hajlandó, hanem mert a 10 óra vezetési idejét meghaladta volna. A rendkívül szigorú szabályok miatt erre nem volt lehetősége. Az őt váltó kolléga biztosításáról a vasúttársaság a lehető leggyorsabban igyekezett gondoskodni, a második mozdonyvezető eljutását azonban érdemben hátráltatta a korábbi – Tatabánya térségében történt – gázolásos baleset, illetve az annak következtében blokkolt, lelassult vasúti közlekedés. Határozottan cáfoljuk ugyanakkor azt az értesülést, hogy kollégánk elhagyta volna a szerelvényt: a szolgálatát meghosszabbítva is a járművön maradt és áram alatt tartotta azt, vagyis a kocsikban mindvégig volt világítás, fűtés és működtek az ajtót, az első mozdonyvezető tehát a járművet biztosítva várta be a váltótársát. A tatabányai gázolásos balesetre visszavezethető rendkívüli helyzet miatt utasaink megértését kérjük – olvasható a MÁV közleményében, amelyet a fenti esettel kapcsolatban adott ki.