Mennyi ellenőrizetlen autó lehet az utakon, miután lehet halasztani a műszakit?

Mennyi ellenőrizetlen autó lehet az utakon, miután lehet halasztani a műszakit?

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hiába vált lehetővé az elmúlt másfél évben rengeteg autós számára, hogy a veszélyhelyzet idején lejárt műszaki vizsgáját ne újítsa meg egyelőre, az elvégzett vizsgák száma csak alig csökkent a korábbi utolsó „békeévhez” képest. Az autószerelők ugyanakkor arra panaszkodnak, hogy sokan nem vitték el hozzájuk a kocsijukat, ez pedig veszélyes lehet.

A veszélyhelyzet ideje alatt lejárt okmányokat csak a különleges jogrend megszüntetése után kell meghosszabbítani, ez érvényes az autósok esetében a műszaki vizsgákra is. Habár volt egy szünet az első kihirdetése óta – tavaly március és július között –, de így is igen sokan élhettek azzal a lehetőséggel, hogy egyelőre nem ellenőriztetik autójukat. A Belügyminisztériumtól ezért kikértük az erre vonatkozó adatokat és az derült ki, hogy nem nevezhető tömegesnek ez a jelenség.

Míg 2019-ben 2 161 792 vizsgát végeztek el, tavaly alig valamivel kevesebbet, szám szerint 2 141 003-at. Látványosabb ugyanakkor már a különbség abban, hogy mennyi volt a sikertelen ellenőrzés. 2019-ben 1 837 jármű nem ment át, 2020-ban ugyanakkor már 2 505. Ehhez hasonló eredmények születtek a forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgák esetében is, ahol szintén csökkenés figyelhető meg, illetve nőtt a sikertelen alkalmak száma. Az elvégzett ellenőrzések száma 2019-ben 58 179, míg 2020-ban már csak 48 098 volt A sikertelen vizsgák száma pedig tízzel nőtt az előző évi 189-hez képest.

– Az elhalasztott vizsgák és ellenőrzések számát kétségtelenül befolyásolhatta a járványhelyzet – mondta el lapunk kérdésére Őri Péter, a Magyar Autószerelők Országos Szövetségének alelnöke. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy mindenképpen fontos a rendszeres felülvizsgálat, annak érdekében, hogy kiderüljenek az esetleges meghibásodások, és ezáltal elkerülhetők legyenek a balesetek. Szeretné, ha az emberek nem csak egy darab papírként tekintetnének a műszaki vizsga eredményére, hanem komoly műszaki ellenőrzésként, ezért azt kérte, hogy aki csak teheti, keresse fel a vizsgapontokat és szerelőműhelyeket.

Nyáron, a turisztikai szezon beindulásával ugyan nőtt az ellenőrzések és javítások száma a hosszabb utakra készülők körében, ám Őri Péter szerint összességében még így is kevesebben fordultak a szerelőkhöz és a vizsgaközpontokhoz.

Az alelnök beszélt arról is, hogy az autószerelők ugyan dolgozhattak a lezárások alatt, de ezt a szektort is megviselte a pandémia. A járványhelyzet alatt ugyanis visszaesett a forgalmuk, sokan még szervizbe sem merték elvinni az autóikat. Az egyetlen segítség, amit a szakma kapott, lényegében az volt, hogy ők mindvégig dolgozhattak.

Hasonlókról számolt be egy általunk megkérdezett autószerelő is, aki szerint sokan megvárják a moratórium lejártát és csak azután viszik a kocsit műszakira. Ám úgy teszik mindezt, hogy nincsenek tisztában a jármű műszaki állapotával és hogy milyen hibák jelentkezhetnek. A leggyakoribb egyébként a fékek és a futómű alkatrészek meghibásodása, illetve a fékfolyadékok nem megfelelő szintje, amelyet ajánlatos egy-két évente cserélni.

A rossz műszaki állapot azonban nemcsak a közúti balesetek miatt járhat veszélyekkel, hanem az autókra kötött biztosítás kapcsán is – erről már az alapjárat.hu-n beszélt az A D. A. S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. jogtanácsosa. Gombolai Éva szerint egy esetleges baleset esetén a biztosító nem veszi figyelembe a moratóriumot, ha a baleset a személy

Ez utóbbi állítást Németh Péter biztosítási szakértő is megerősítette lapunk kérdésére, aki hangsúlyozta, hogy bár előfordulhatnak ilyen esetek, országosan eddig kevés példa ismert. Ha be is következik egy baleset az autó elhanyagolt műszaki állapota miatt, amelyhez egy lejárt műszaki is tartozik, a károsultat minden esetben kártérítik.

A szakértő szerint noha Magyarországon átlagosan a legtöbb autó karban van tartva, a lejárt műszaki és a vele járó műszaki hibák komoly veszélyeket rejthetnek, különösen akkor, ha a sofőrnek biztosítása sincs. Ez viszont szintén ritkán fordul elő. A kötelező műszaki felülvizsgálat után, olyan extrém eseteknél amelyeknél alkohol, kábítószer befolyásoltság, illetve mobiltelefonhasználat vagy egyéb súlyos bűncselekmény merül fel a károkozónál a biztosító nem veszi figyelembe a moratóriumot, mint ahogyan a Casco esetében sem, amelynél az autós saját magának okozta a balesetet.

Németh Péter szerint a lejárt műszaki vizsgát a vele járó veszélyek miatt, sokkal komolyabban kell venni, mint egy személyigazolvány lejártát, így ő is a rendszeres felülvizsgálat és ellenőrzés híve.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.