Már 36 szerződést mondtak fel a BKV beszállítói

Már 36 szerződést mondtak fel a BKV beszállítói

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 3-as metró vonalának Dózsa György úti állomása felújítás után. (Fotó: MTVA / Jászai Csaba)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Egyre sűrűbben ülésezik a BKV igazgatósága, mivel szinte nincs olyan beszállítói szerződés, amit ne akarnának módosítani az üzleti partnerek, és az eredeti összeggel teljesülne – írja friss számában a Népszava.

A lap úgy értesült, hogy már az is nagy siker, ha 10 százalék alatt tartják az áremelés mértékét. A beszállítók többsége azonban ennél jóval többet, akár 30-50 százalékos felárat is kér a nyersanyag drágulás és az Ukrajnában zajló háború miatt.

A BKV megkeresésükre elismerte, hogy „megsokszorozódott a szerződésmódosítási igények száma a háború közvetett gazdasági hatásai – árfolyam-változás, gyártói áremelések, szállítási határidők, alapanyaghiány, fuvarozási kapacitások stb. – miatt”. Hozzátették: „az áremelési kérelmek számával együtt a felmondások száma is folyamatosan növekszik, idén április végéig 36 szerződést mondtak fel az üzleti partnerek. Ez éves szinten több tízmilliárd forintos többletkiadást jelent”.

„A beszállítói, gyártói visszajelzések alapján fennakadások, problémák lehetnek a gyártóknál az alapanyag ellátással, ellátási láncokkal, fuvarozással, ezek hatásai pedig várhatóan megjelennek az anyag- és alkatrészellátásban a BKV-nál is. A mindenre kiterjedő, jelentős áremelések megoldandó gazdasági korlátokat fognak jelenteni. Ráadásul a beszállítói láncokban keletkezett szűk keresztmetszetek a beszállítóinkat szinte egységesen érintik” – írta a BKV.

A háború a hármas metró felújítását is akadályozhatja. Az M3-as metró infrastruktúráját felújító Swietelsky Vasúttechnika Kft. az elmúlt hetekben már jelezte a BKV-nak, hogy az orosz–ukrán háború hatással lehet a munkavégzésre többek között a korábban Ukrajnából beszállított acélanyagok beszerzésének ellehetetlenülése, valamint a szállítási költségek növekedése miatt. A számlát azonban még nem nyújtották be – írta a Népszava.

Még nehezebb a helyzet a hármas metróvonalon közlekedő orosz szerelvények esetében. A Népszava úgy tudja, hogy továbbra sem érkezik se alkatrész, se szakember Oroszországból. A cég erre úgy reagált, hogy „a járművek műszaki üzemeltetéséhez szükséges másodpiaci háttérnek csak egy hányada köthető közvetlenül az orosz gyártóhoz és a felújítási szerződésben jelentős alkatrész átadása szerepelt, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése”.

A Népszava emlékeztetett, hogy a BKV idei költségvetése eleve 26 milliárd forintos veszteséggel számolt. A lyuk befoltozására a kormánytól várnak 14 milliárdot az energiaár-robbanás ellensúlyozására, felvennének 10 milliárd forint folyószámla hitelt, 6 milliárd szállítói számla kifizetését jövő évre tolnák át, az adóhivataltól pedig halasztott adófizetést kérnek. Kérdés, hogy ezekből mi fog megvalósulni.

Címkék: BKV