Komolyabb áresésre nem lehet számítani mostanában a benzinkutakon
Mol-benzinkút az M3-as autópályánál. (Fotó: Lukács Csaba/Magyar Hang)

Alapvetően világpiaci folyamatok hajtották fel és tartják magasan a hazai üzemanyagárakat. A régió más országaiban is emelkedtek az árak, Ausztriában és Szlovákiában valamivel drágábban lehet tankolni, mint Magyarországon. Erről beszélt lapunk érdeklődésére Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője.

Hétfőn Nagy Márton gazdasági miniszter is megszólalt a benzin és a gázolaj magas árszintje miatt, az Indexnek arról beszélt, hogy a hazai áraknak a régiós középmezőnybe kell tartozniuk. A héten ezért magához rendelte a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőit, hogy a korábbi megállapodást hogyan terveznek megfelelni. Szavai szerint a további lépés ennek a megbeszélésnek a következménye. Miután ez felvetette a kormány közbeavatkozásának lehetőségét is, ennek lehetőségeiről is érdeklődtünk a Holtankoljak.hu ügyvezetőjénél.

Bujdos Eszternek azonban a Nagy Márton által megfogalmazott régiós összevetésről az alma és a körte esete jutott eszébe. Merthogy más országokban más adózási környezetben értékesítik az üzemanyagokat. – A magyarországi 27 százalékos ÁFA eleve generálja azt az árkülönbséget, amennyivel magasabb a benzin ára Szlovéniában vagy Horvátországban, mint idehaza. Ezen kívül változott a különadó mértéke, és az árbevétel alapján állapítják meg az üzemanyag-kiskereskedelemben, a benzinkutak lényegében arra vannak kényszerítve, hogy elkerüljék az 500 millió forintos árbevételt, ami után már 3 százalékos az adókulcs. Emellett Magyarországon januárban 41 forinttal emelkedett az üzemanyagok jövedéki adója, ezt az adómértéket 425 forintos euróárfolyamhoz állapították meg, az euró árfolyama azonban jelenleg ennél jóval alacsonyabb a szinten van – mutatta be a hazai adókörnyezetet.

Felvetésünkre, hogy miért van ilyen magas szinten az üzemanyagár, e körülmények mellett a világpiacra is felhívta a figyelmet. A brent típusú olaj hordónként ára – a várakozásokkal ellentétben – stabilan tartja magát a 90 dolláros árszinten, miközben a nagy elemzőházak 80-85 dolláros szinttel kalkuláltak. A bizonytalanság, a fegyveres konfliktusok és a kínai pozitív gazdasági mutatókról szóló hírek keresletélénkülést jelezhetnek, amely azonnal áremelkedés formájában jelenik meg a tőzsdén. – Az elmúlt hónapokban előfordult, hogy bár a nagykereskedők emelték áraikat, a kiskereskedelem ennél alacsonyabb szinten növelte a kutak árait. Vagyis a benzinkutak lenyeltek a különbözetből. Ebből kiindulva el tudom képzelni, hogy ezt a gyakorlatot szorgalmazhatják a döntéshozók a kormány és a MOL, valamint a Magyar Ásványolaj Szövetséggel folytatott egyeztetésen. Az is szokatlan piaci lépés volt, hogy a MOL a januári 41 forintos adóemelést két lépcsőben hajtotta végre, amihez a kisebb kutak kénytelenek voltak alkalmazkodni – magyarázta. Mint mondta, éppen ebben az adómértékben lehet mozgástér – tekintettel a 425 forintos kalkulált euróárfolyamra –, akár 10-15 forintot is lehetne faragni, ami érzékelhető csökkenést jelentene a benzin és a gázolaj áraiban.

A benzinre és a gázolajra esetlegesen bevezetett ársapka gyorsan üzemanyaghiányt okozna. Szavai szerint egyik piaci szereplőtől sem elvárható, hogy piaci árszint alatt értékesítse termékeit, a kiskereskedőknek nincs 100-150 forintos árrésük. A jelenlegi üzemanyagárak 60 százaléka adó, meggyőződése, hogy ebben van mozgástere a kormánynak, ha be akar avatkozni.

Arra a felvetésünkre, hogy van-e esély arra, hogy az árszint elérje a 700 forintos új lélektani határt, Bujdos Eszter azt felelte: ez a határ korábban volt 600 forint is. – Ha az olajár világpiaci ára 100 dollár lesz, akkor van rá esély. De ez a következő hetekben nem valószínű. Ugyanakkor a jelenlegi árszint is magas: vidéken komolyan visszaesett a kutak forgalma, ezt nap mint nap megerősítik a benzinkutak. Az eladott liter mennyisége akár 40 százalékkal is visszaesett sok kúton – mondta.

Az ügyvezető úgy véli, hogy a 650 forintos szint maradhat, az érdemi csökkenéshez a forint árfolyamának erősödése vagy az olajár csökkenése szükséges, ez esetén térhet vissza a benzin a 620 forint körüli árszintre. A brent típusú olaj jelenlegi ára 90 dollárra mérséklődött, ebből kiindulva a közeljövőt, a jövő hetet illetően nem számít árnövekedésre.