A média stratégiai ágazat és szuverenitási kérdés, mert aki uralja egy adott ország médiáját, az uralja annak az országnak a gondolkodását és azon keresztül az országot – idézi az MTI a Mathias Corvinus Collegium (MCC) kuratóriumi elnökének az MCC második nemzetközi médiakonferenciája nyitónapján, szerdán, Budapesten elhangzott szavait.
Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója szerint a nyugati országokban az ottani média legkevesebb 70-80 százaléka van nemzeti tulajdonban. A 2010 előtti Magyarországon ez az arány kevesebb mint 24 százalék volt, ami „borzalmas kiszolgáltatottságot” jelentett, és mostanra került 50 százalék fölé. Arra is felhívta a figyelmet, hogy Magyarországot a nyugati liberális oldalról olyanok miatt kritizálják, ami ott „egészen természetes”.
Természetes és jó médiapiaci átalakulásnak tatja, hogy a magyar alapítványok, egyesületek, magánszemélyek, köztük konzervatívok, szocialisták, liberálisok és magyar egyházak, valamint a magyar állam is a médiatulajdonosok közé tartozik. Orbán Balázs szomorú helyzetnek nevezte, hogy a nyugati médiavilágon belül egy olyan trend erősödik, amit a magyarok az 1989-es rendszerváltoztatás előttről ismernek: a média elkezd „bizonyos ideológiák szolgálólánya” lenni.