Mindenképpen vesz Dublinba jegyet Gulyás Gergelynek a Ryanair vezére
Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója (Fotó: Magyar Hang/Lukács Csaba)

Mindenképp vesz repülőjegyet Michael O’Leary Dublinba Gulyás Gergely számára, viccelődött a Ryanair-vezér a keddi, Budapesten tartott sajtótájékoztatón. Azt is hozzátette, hogy ezt a saját pénzéből teszi majd meg, és a miniszternek elég lesz kézipoggyászt hoznia – írja az RTL. 

Az O’Leary és Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszter (akinek a Közgazdaságtan tökfejeknek című könyvet ajánlotta) közötti csörte mellett ugyanis Gulyás Gergely kancelláriaminiszterrel is hónapok óta zajlik a hasonló eseményeken és a kormányinfókon oda-vissza üzengetés. A cégvezető legutóbb ingyenjegyeket ígért, hogy a magyar miniszter tanulmányozhassa a dublini kocsmakultúrát, erre emlékeztetve most azt ígérte, maga fedezi az oda-vissza utat.

Komolyabbra fordítva a szót, Michael O’Leary arról beszélt: számít arra, hogy fél éven belül megszünteti a magyar kormány az átnevezett extraprofit-adót, amely november óta környezetvédelmi alapon működik.

Arról is beszélt: a Ryanair új, belfasti úticéljával bővíti budapesti menetrendjét a nyári időszakban. A társaság ötvenhat útvonalon, heti 500 járattal és nyolc repülőgéppel indítja el március végén kezdődő és októberig tartó nyári menetrendjét, Belfastba heti kétszer repül majd Budapestről. Összesen 15 útvonalon növelik a heti járatszámot.

A légitársaság vezetője arról is beszélt, hogy járataik töltöttsége 90 százalék felett volt október-november-decemberben, és mivel a Covid előtti időszakhoz képest 110 százalékon állnak, várakozásai szerint ők lesznek a piacvezetők a Liszt Ferenc reptéren mintegy 4 millió utassal.

Michael O'Leary szerint még júniusban döntés születhet az Alkotmánybíróságon az extraprofit-adó ügyében, amelynek számítása tavaly év végén átalakult, és az adó mértéke a légitársaságok által kibocsátott károsanyag-kibocsátástól függ.

A Hvg.hu tudósítása szerint a különadókkal kapcsolatban azt is megemlítette, hogy a gazdag nyugati országok, mint például Hollandia vagy Németország megengedhetik maguknak, hiszen a lakosaik kifizetik a magasabb jegyárakat, ám egy olyan „periférián lévő országnak”, mint Magyarországnak, inkább minden lehetőséget meg kellene ragadnia arra, hogy minél több turistát ide tudjanak vonzani.

A cégvezető hangsúlyozta: amennyiben számukra kedvező döntés születik, akkor tovább növelik budapesti bázisukat és a járatok számát olasz, portugál, spanyol útvonalakkal. A következő években így a budapesti utasforgalom elérheti az évi hatmilliót.

Megemlítette azt is, hogy a XVIII. kerületi önkormányzat januártól ezer forint légiutasadót vetett ki mindenki felnőttre, aki a Liszt Ferenc Repülőteret használja, és nem kerületi lakos. Ezt vizsgálja a kormányhivatal, amit üdvözölt O’Leary, aki szerint végre egyetértenek valamiben a magyar kormánnyal. Szerinte ennek az adónak is ugyanaz a célja, a budapesti utasok kettős adóztatása, így örömteli, hogy a kormány ezt nem támogatja.