Sokat költ hirdetésre a Karácsony ellen, de a DK mellett kampányoló rejtélyes oldal
Az Europálya Facebook-oldal

Az elmúlt pár hónap alatt már több, mint egymillió forintot költöttek el annak a rejtélyes Facebook-oldalnak, az Europályának a tulajdonosai hirdetésre, mely miatt bírálta a Demokratikus Koalíciót (DK) Karácsony Gergely főpolgármester, miniszterelnök-jelölt. Karácsony úgy fogalmazott egy videófelvételen, hogy „nem oké, hogy a Demokratikus Koalíció fizetett hirdetésben tolja a Századvég kutatását arról, hogy Orbán Viktor mennyire verhetetlen általam”.

Az oldal valóban úgy néz ki, mintha a DK üzenőfüzete volna. A „médiaportál” híreket nem készít és nem oszt meg, ellenben képeket tesznek fel az oldalukra, melyekhez rendszerint rövid politikai üzenetet is csatolnak. Ezek Dobrev Klárát és a DK politikusait kivétel nélkül pozitív kontextusban említik, míg az ellenzék többi miniszterelnök-jelöltjét kivétel nélkül bírálják. A Fidesz vagy Orbán Viktor politikáját elmarasztaló bejegyzések túlnyomó kisebbségben találhatóak az Europályán.

A közelmúltban hírt adtak arról például, hogy Dobrev Klára gyűjtötte össze a legtöbb előválasztási ajánlást „miközben a többiek még javában gyűjtik az ajánlásokat, Dobrev már miniszterelnök-jelölt”, és még arról is, hogy Dobrev Klára megkönnyezte az iskolakezdést. Közben nem mulasztotta el az oldal, hogy bejegyzést közöljön arról, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület bírálta Karácsony Gergelyt és hogy Jakab Péter egy interjúban „elhatárolódott a szivárvány családoktól”. „Ilyen miniszterelnököt szeretnénk Magyarországnak?” – teszi fel a költői kérdést az Europálya.

A 444 kérdésére reagált Gyurcsány Ferenc pártja is, kategorikusan elutasították, hogy közük lenne a Karácsony és Jakab ellen, Dobrev Klára mellett kampányoló entitáshoz. Azt válaszolták a portál érdeklődésére, hogy „a Demokratikus Koalíciónak semmi köze nincs az Önök által hivatkozott Facebook-oldalhoz” (…) „A DK tisztességes versenyben kíván győzni, ilyen eszközöket nem használtunk és nem is fogunk.” Ezzel párhuzamosan a DK a Fideszt sejtette a háttérben, azt közölték: „az ellenzéki pártok, politikusok összeugrasztása csak a Fidesznek áll érdekében, ezért talán érdemes a Fidesz háza táján keresni az igazságot”.

Érdekesség, hogy Karácsony Gergely megszólalása után az oldalt ugyan nem, de a Karácsonyt bíráló, a Fidesz közvélemény-kutatójára hivatkozó hirdetést leállították.

Az Europályának van hagyományos oldala is, az europalya.hu címen, ám ott tartalmat nem találunk. A domaint a hivatalos adatbázis tanúsága szerint nem egy cég, hanem egy magánszemély jegyeztette be, és mivel természetes személy esetén a domainkereső nem tünteti fel az ő kilétét, így innen nem tudható meg, hogy kinek a kezelésében áll az oldal. A Facebook átláthatósági jelentése szerint a Facebook-oldalt öt különböző személy kezeli, ám neveket ők sem osztanak meg. Azonban a Facebooknak van egy hirdetési adatbázisa, melyet böngészve kiderül, hogy április közepén kezdtek el hirdetni az Europálya tulajdonosai, és azóta már több mint egymillió forintot költöttek el a közösségi oldalon reklámra.

A hirdetett posztjaik között szerepel a Karácsony Gergely által kifogásolt, őt dehonesztáló poszt is, de hirdették már azt is, hogy Dobrev Klára öt nyelven beszél. Az előbbire 180 000 és 215 000 forint között költöttek (a pontos összeget nem, csak egy sávot ad meg a Facebook), míg Dobrev nyelvtudását 150 000 és 175 000 forint közötti összegért népszerűsítették. Ezen kívül hirdették azt is, hogy Jakab Péter, a Jobbik elnöke, miniszterelnök-jelöltje „egyetért a határon túliak szavazati jogával” (150 000–175 000 forint) és hogy Jakab nem támogatja a meleg párok örökbefogadási jogát (40–45 ezer forint). Fekete-Győr András elmarasztalására csak egyszer szántak pénzt, 100–125 ezer forint értékben. (Fekete-Győr támogatja a lezárásokat, „az ellenzéki oldalon biztosan vannak olyan pártok, akik felelősségteljesebben viselkednek náluk.”)