Mi lesz a sorsa Bartók Béla egykori budai otthonának?
A Bartók Emlékház (Fotó: Bartók Emlékház)

Csak „ház” vagy több is a Bartók Béla Emlékház? Ezt a kérdést tette fel címében a műemlékvédelemmel foglalkozó Örökség 2006 márciusában. A zeneszerző legkedvesebb otthonát, a pasaréti Csalán út 29. alatti villalakást huszonöt évvel a cikk előtt alakították emlékházzá. A fenti kérdés jelezte, hogy már az átadást követő évek sem békés egyhangúsággal csordogáltak. Az épület funkciójáról folyamatos volt a gondolkodás – és az egyet nem értés. Hiába telt el Bartók Béla 1945-ös halála után több mint fél évszázad, az emlékház ügyét nehéz volt megnyugtatóan rendezni.

Annál boldogabb volt az az időszak, amit 1932-es beköltözése után Bartók itt töltött. Festett-faragott bútorokkal vette körbe magát, fontos zeneműveket komponált, és tervei szerint 1940-ben is csak egy hosszabb hangversenykörútra utazott volna az Egyesült Államokba. A világháború azonban közbeszólt. Családja kénytelen volt felbontani a pasaréti ház bérleti szerződését, Bartók pedig végül New Yorkban halt meg. Temetését is szűk körben, mindössze tíz ember részvételével tartották a hartsdale-i Ferncliff temetőben. Földi maradványait több évtizedre rá, 1988-ban hozták haza, és kapott végső nyughelyet a Farkasréti temetőben.

Az emlékház ekkor már több éve nyitva állt: múzeumot alakítottak ki az épületben, az első emeleten pedig hangversenyterem várta az érdeklődőket. A zeneszerző jogutódja, Vásárhelyi Gábor a kilencvenes évek végén javasolta a tetőtér beépítését, hogy ezáltal is bővíthető legyen a kiállítás. A tulajdonosi jogokat gyakorló fővárossal végül 2004-ben tudtak erről megállapodni, Vásárhelyi – aki egyébként ifj. Bartók Béla keresztfia – pedig magára vállalta a felújítás költségeit és a kivitelezési munkálatokat. Számos probléma merült fel: meg kellett szüntetni a ház vizesedését, korszerűsíteni az elektromos hálózatot és kicserélni a műszaki berendezést. Számos tekintetben visszatértek a korábbi állapotokhoz. Helyreállították például az eredeti ablakokat és stukkókat, az épülethez utólag illesztett külső lépcsőház csőkorlátját pedig egy Kós Károly-motívumokkal díszített kovácsoltvas változatra cserélték.

A hangversenyteremben ez után már száz fő is elfért, a második emeleti szobákban pedig Bartók bútorai fogadták a látogatókat. Hiába minden, ezt követően sem rendeződött megnyugtatóan a helyzet. „Akkoriban úgy tűnt, hogy a tulajdonos főváros fenn tudja tartani ezt az állapotot. Az elmúlt tizenegy évben azonban a bázis költségvetést mindig lejjebb faragták, ezért már öt-hat évvel ezelőtt olyan helyzetbe került a ház, hogy dologi kiadásra is alig maradt pénz, azaz a szükséges karbantartásokat sem tudták elvégezni” – fogalmazott Vásárhelyi 2017-ben a Népszavának. Közben ráadásul született egy törvény arról is, hogy önkormányzati szervezet csak százfős dolgozói létszám felett maradhat önálló. A Bartók Emlékház ezt nem tudta teljesíteni, ezért besorolták a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) alá. A gondok ezáltal csak fokozódtak, az egyes kiadásokat már a múzeummal is jóvá kellett hagyatni. Vásárhelyi akkor felidézte, hogy amikor az épület még önálló volt, évente 50 koncertet tartottak, ezek egy részét pedig a Bartók rádió élőben közvetítette. Később ezek az alkalmak is elmaradtak.

Az akarnok magyar karmester nélkül sokkal kevesebben ismernék Bartók nevét Amerikában
Lakner Dávid

Az akarnok magyar karmester nélkül sokkal kevesebben ismernék Bartók nevét Amerikában

Hatvan éve hunyt el Reiner Frigyes, a pályáját New Yorkban kiteljesítő, a munka során tréfát nem ismerő kamrester. Elsősorban ő volt az, aki Bartókot és Kodályt megszerettette az amerikaiakkal.

A helyzet három éve, Bartók születésének 140. évfordulója után nem sokkal mérgesedett el végképp. Az örökös az Index akkori cikke szerint már annyira tarthatatlannak ítélte az állapotokat, hogy az örökséget a letétből visszavette és elszállíttatta. Az épület ugyanis továbbra is beázott, ráadásul a rovarok is nagy gondot jelentettek: 2014-ben volt olyan alkalom, amikor alig lehetett televíziós felvételt készíteni, annyi moly repkedett a szőttesek és szőnyegek között. Amelyek ráadásul még a zeneszerző Bösendorfer zongorájának egyes részeiben is kárt tettek.

Az emlékház igazgatója, Farkas Zoltán ugyanakkor a lapnak elhamarkodottnak ítélte a lépést, a BTM pedig állagmegóvó lépéseket tett, csak az örökös szerint nem elég gyorsan. Vásárhelyi továbbá egy légtisztító-csírátlanító berendezést is beszerzett, a ház pedig a kérésére ennek a legmodernebb változatát is megvásárolta. Az igazgató azt gyanította, a jogutód nem ért egyet a Bartók Emlékház saját jövőképével, amiben a maguk részéről a továbbiakban is hisznek. A hangsúlyt a koncertekre tették át, de tervbe vették egy új kiállítás berendezését is, ennek megnyitása a közeljövőben várható.

„Tájékoztatjuk önöket, hogy jelenleg nincs Bartók-kiállítás, a múzeum nem látogatható, az emlékházban koncerteket tartunk” – a mai napig ez az üzenet fogadja az intézmény honlapjára látogatókat. Korábban hallható volt itt Gulyás Dénes és Balog József ének- és zongora-mesterkurzusának zárókoncertje, ahogy Spányi Miklós angol szviteket bemutató Bach-sorozata is. A koncerteket, ahogy az azokkal kapcsolatos beszélgetéseket a Youtube-on is közzétették.

A hamarosan megnyíló új kiállítás címe Bartók csendje lesz, és abból a látszólagos paradoxonból indul ki, hogy miközben Bartók zenéjét sokan máig disszonánsnak tartják, a zeneszerző szomjazta a csendet – közölte az emlékház igazgatója a Budai Hanggal. Farkas Zoltán szerint a kiállítás célja, hogy a hamis sztereotípiák helyett bemutassák Bartók valódi arcát, egyetemes alkotói rangját. Hogyan talál rá Bartók a rendezetlen és egyre zajosabb világban a belső csendjére, hogyan teremt szintézist a különböző zenei forrásokból? A kiállítás, melynek első üteme júniusban készül el, és szeptemberben nyílhat meg, ezekre kérdésekre keresi a választ.

Az intézményt fenntartó Fővárosi Önkormányzat nem tudta egyszerre rendelkezésre bocsátani a teljes költséget, ezért a koncepció várhatóan három ütemben valósul meg. A június és szeptember közötti időszakban ugyanakkor zárt körű tárlatvezetéseket is terveznek. Az elmúlt időszak hírei közül pedig kiemelendő még, hogy felavatták a Bartók Béla feleségéről, az 1982-ben elhunyt Pásztory Edithről, avagy Dittáról elnevezett lépcsősor utcanévtábláját a Csalán utcánál. Az eseményen Farkas Zoltán mellett beszédet mondott Őrsi Gergely polgármester is. A lépcsősorral a II. kerület a nemi arányokon is javítani igyekezett: immár korzó viseli Nemes Nagy Ágnes nevét, de a Karig Sára köz és a Pikler Emmi liget szintén fontos állomásokat jelentenek. Az emlékház hangversenyeire érkezők talán ezután már – ha korábban nem tették volna – Pásztory Edith örökségének is utánanéznek majd.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2024/20. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg május 17-én.