Gigabüntetés a Facebooknak

Gigabüntetés a Facebooknak

A Facebook bejelentkezési oldala

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Súlyos vereséget szenvedett szerdán a Meta, vagyis a Facebook mögött álló cég, miután az Európai Unió szabályozó hatóságai megállapították, hogy jogellenesen kényszerítette a felhasználókat arra, hogy ténylegesen elfogadják a személyre szabott hirdetéseket. A New York Times rendkívüli híre szerint a multicégnek 390 millió eurós (156 milliárd forintos) bírságot kell fizetnie.

Az ügy azon bukott meg, a Meta hogyan kapta meg a felhasználók jogi engedélyét arra, hogy személyre szabott hirdetésekhez gyűjtse az adataikat. A vállalat ugyanis a szolgáltatási feltételeiben (abban a nagyon hosszú nyilatkozatban, amelyet a felhasználóknak el kell fogadniuk, mielőtt hozzáférnek az olyan szolgáltatásokhoz, mint a Facebook, az Instagram és a WhatsApp) olyan szöveget helyezett el, amely gyakorlatilag arra kényszerítette a felhasználókat, hogy engedélyezzék az adataik személyre szabott hirdetésekhez való felhasználását. Ennek hiányában gyakorlatilag nem használhatták a cég közösségi médiaszolgáltatásait.

Az ítéletet az uniós GDPR törvény alapján hozták meg. Mivel a cég európai központja Dublinban van, az ír adatvédelmi hatóság volt az illetékes.

Ha a felhasználók nagy része a jövőben úgy dönt, hogy nem osztja meg adatait, azzal a Meta elesik üzletmenetének legértékesebb részétől. A felhasználók digitális előzményeire vonatkozó információk – például az, hogy az Instagramon milyen videók késztetik az embert arra, hogy abbahagyja a görgetést, vagy hogy milyen típusú linkekre kattint a Facebookon – fontos adat a marketingeseknek ahhoz, hogy megtalálják a leendő vásárlókat. Ez a tudás segített a Metának 118 milliárd dolláros bevételt generálni 2021-ben.

A Times szerint a Meta által az ítélet következtében végrehajtott bármilyen jövőbeni változtatás az Egyesült Államok felhasználóit is érintheti: sok technológiai vállalat globálisan alkalmazza az uniós szabályokat, mert azt könnyebb egységesen végrehajtani, mint Európára korlátozni. A lap megemlíti: az Apple 2021-ben az iPhone-felhasználóknak lehetőséget adott arra, hogy eldöntsék, követhetik-e őket a hirdetők. A fogyasztói felmérések szerint a felhasználók egyértelmű többsége letiltotta a követést.

A Meta máris közölte, hogy fellebbezni fog a döntés ellen, ami egy olyan hosszan tartó jogi harcot indíthat, amely próbára teszi a GDPR erejét.

Címkék: Facebook, Meta