A világ vezető zenei streaming szolgáltatása, a Spotify, bár megkerülhetetlen szereplővé vált a zeneiparban, továbbra sem igazán tud nyereséget termelni, ezért „költségracionalizálás” címén 1500 alkalmazott leépítését jelentette be. E lépés illeszkedik a teljes IT-iparágon végigsöprő tömeges kirúgási hullámba. E fejlemény megkérdőjelezi az előfizetéses streamingen alapuló zeneértékesítési modellek fenntarthatóságát.
A Spotify most bejelentett 1500 fős leépítése már a harmadik ilyen lépés idén, és a cég alkalmazottainak majdnem ötödét érinti. Az elbocsátások hátterében az elemzők szerint az állhat, hogy a Spotify túl agresszívan igyekezett az utóbbi időben terjeszkedni a szűken vett zeneszolgáltatáson túl is, legfőképpen a podcastpiacon. A cég hatalmas tőkét fektetett ebbe, egész podcaststúdiókat vásároltak fel, és számos nagy nevet, például Barack Obamát, Harry herceget és Meghan Markle-t igazolták le igazolták le csillagászati összegekért. Bár az új területeken történő terjeszkedés növelte az előfizetők számát, a pénzügyi áttörés elmaradt. A Spotify 2023 első kilenc havi vesztesége 462 millió dollár volt, ami több mint a duplája a 2022-es azonos időszakra vonatkozó veszteségnek. Ugyanakkor a harmadik negyedévben már egy kis profitot is sikerült elérniük, amit a vezetés a trend megfordulásaként ünnepet, bár ezt az optimizmust zárójelbe teszi a mostani leépítés.
Daniel Ek, a Spotify vezérigazgatója azt írta az alkalmazottaknak, hogy a gazdasági növekedés lassúsága miatt hiába próbáltak egyéb módon költséget csökkenteni, ez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így karcsúsítaniuk kell a személyi állományt.
Eközben a Spotify továbbra is dinamikusan növekszik: szeptember végén 226 millió fizető előfizetőjük volt, és év végéig ez még 30 millióval fog emelkedni, ami felülmúlja a várakozásokat.