Egyre öregebb és elavultabb autókkal járnak a magyarok

Egyre öregebb és elavultabb autókkal járnak a magyarok

Fotó: Unsplash/Ivana Cajina

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nemcsak az új autók piaca csökken, hanem használtból is egyre kevesebb és egyre idősebb érkezik az országba. Ennek következtében pedig a teljes hazai autópark drasztikusan öregszik: mára átlagosan több mint 15 éves autók futnak a magyar közutakon – derül ki a Használtautó.hu friss elemzéséből.

A járműportál lapunkhoz eljuttatott felmérése szerint a használtan behozott autók száma immár hatodik hónapja apad és éves szinten is mínuszban van, átlagéletkoruk pedig továbbra is nő, így a hazai autóállomány egyre inkább öregszik. Míg 1990-ben 9 év volt az autópark átlagéletkora, azóta ez több mint másfélszeresére emelkedett. Az import alakulása persze csak az egyik tényező az átlagéletkor kapcsán, a másik az újautó-eladások alakulása: ha egyetlen új autóval sem bővülne az autóállomány, akkor évente 1 évvel nőne az átlagéletkora, csökkenni pedig értelemszerűen akkor tudna, ha a minél több új autó forgalomba helyezése ellensúlyozná a meglévő állomány korosodását. Az elemzés szerint a személyautók átlagéletkora 2002-re 11,7, 2021-re pedig már 15 évre nőtt. – Hiába kezdett 2010-től magához térni az új autók piaca, 2012-ben módosult a regisztrációs adó és annak avulási táblája, ami gyakorlatilag szabad utat nyitott az idősebb használt autók importjának. Így 2013-2018 között több használt, mint új autó került a magyar utakra. A koronavírus ráadásul ismét visszafogta az újautó-eladásokat, ezért 2020 óta ismét egyre több használt autót helyeznek forgalomba hazánkban – állapítja meg portál elemzése.

Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője szerint további komoly probléma, hogy a hazánkba érkező import autók is egyre öregebbek. „A 10 éve változatlan regisztrációs adó a koros, egyre elmaradottabb emissziójú autók importjának kedvez, az infláció és környezetvédelmi normák fejlődése ellenére ma pontosan ugyanannyi teher fizetendő egy 10 éves, Euro4-es autóra, mint 2012-ben. Ezen felül, bár szinte a küszöbön van az Euro7-es norma bevezetése, a hazai regisztrációs adó mégsem tesz különbséget az Euro5-ös és az Euro6-os között. A kettőre úgy vonatkozik azonos regisztrációs tétel, hogy az Euro5-ös dízeleket már nemcsak Nyugat-Európa egyes nagyvárosaiba, de a szmogriadó riasztási fokozatában már Budapestre sem engedik be” – hívta fel a figyelmet a szakértő, megjegyezve: a legmodernebb, legkisebb motorú hibrid autóra nálunk magasabb regisztrációs adó fizetendő, mint egy Euro5-ös, Euro6-os, 1,4 literesnél kisebb hengerűrtartalmú benzines, vagy 1,5 literesnél kisebb dízelautóra

Az elemzés kitér arra is, hogy az importált autók zöme évek óta 10 év feletti és egyre korosabb. A Datahouse adatai szerint az idén január és november között behozott autók kétharmada 10 évnél idősebb volt, átlagos életkoruk 13,1 évre nőtt. Összehasonlításképp: a Használtautó.hu teljes hirdetési állományának átlagéletkora még idén is „csupán” 12,5 évre emelkedett.