Nemcsak az új autók piaca csökken, hanem használtból is egyre kevesebb és egyre idősebb érkezik az országba. Ennek következtében pedig a teljes hazai autópark drasztikusan öregszik: mára átlagosan több mint 15 éves autók futnak a magyar közutakon – derül ki a Használtautó.hu friss elemzéséből.
A járműportál lapunkhoz eljuttatott felmérése szerint a használtan behozott autók száma immár hatodik hónapja apad és éves szinten is mínuszban van, átlagéletkoruk pedig továbbra is nő, így a hazai autóállomány egyre inkább öregszik. Míg 1990-ben 9 év volt az autópark átlagéletkora, azóta ez több mint másfélszeresére emelkedett. Az import alakulása persze csak az egyik tényező az átlagéletkor kapcsán, a másik az újautó-eladások alakulása: ha egyetlen új autóval sem bővülne az autóállomány, akkor évente 1 évvel nőne az átlagéletkora, csökkenni pedig értelemszerűen akkor tudna, ha a minél több új autó forgalomba helyezése ellensúlyozná a meglévő állomány korosodását. Az elemzés szerint a személyautók átlagéletkora 2002-re 11,7, 2021-re pedig már 15 évre nőtt. – Hiába kezdett 2010-től magához térni az új autók piaca, 2012-ben módosult a regisztrációs adó és annak avulási táblája, ami gyakorlatilag szabad utat nyitott az idősebb használt autók importjának. Így 2013-2018 között több használt, mint új autó került a magyar utakra. A koronavírus ráadásul ismét visszafogta az újautó-eladásokat, ezért 2020 óta ismét egyre több használt autót helyeznek forgalomba hazánkban – állapítja meg portál elemzése.
Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője szerint további komoly probléma, hogy a hazánkba érkező import autók is egyre öregebbek. „A 10 éve változatlan regisztrációs adó a koros, egyre elmaradottabb emissziójú autók importjának kedvez, az infláció és környezetvédelmi normák fejlődése ellenére ma pontosan ugyanannyi teher fizetendő egy 10 éves, Euro4-es autóra, mint 2012-ben. Ezen felül, bár szinte a küszöbön van az Euro7-es norma bevezetése, a hazai regisztrációs adó mégsem tesz különbséget az Euro5-ös és az Euro6-os között. A kettőre úgy vonatkozik azonos regisztrációs tétel, hogy az Euro5-ös dízeleket már nemcsak Nyugat-Európa egyes nagyvárosaiba, de a szmogriadó riasztási fokozatában már Budapestre sem engedik be” – hívta fel a figyelmet a szakértő, megjegyezve: a legmodernebb, legkisebb motorú hibrid autóra nálunk magasabb regisztrációs adó fizetendő, mint egy Euro5-ös, Euro6-os, 1,4 literesnél kisebb hengerűrtartalmú benzines, vagy 1,5 literesnél kisebb dízelautóra
Az elemzés kitér arra is, hogy az importált autók zöme évek óta 10 év feletti és egyre korosabb. A Datahouse adatai szerint az idén január és november között behozott autók kétharmada 10 évnél idősebb volt, átlagos életkoruk 13,1 évre nőtt. Összehasonlításképp: a Használtautó.hu teljes hirdetési állományának átlagéletkora még idén is „csupán” 12,5 évre emelkedett.