Percenként gurul le egy kerékpár a gyöngyösi szalagsorról

Percenként gurul le egy kerékpár a gyöngyösi szalagsorról

Egy doboznyi alkatrészt mutat a látogatóknak a gyöngyösi Giant egyik alkalmazottja, 26 perc múlva bicikli lesz belőle. (Fotó: Giant Factory)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Közel egy autóbusznyi politikust, környezetvédelmi szakembert és újságírót invitált Heves megyébe Tajvan magyarországi képviselete, hogy megnézzük a világ legnagyobb kerékpárgyártójának üzemét. A Giantnak három helyen vannak gyárai a világban: otthon, Hollandiában és 2020 óta immár Magyarországon is – a gyöngyösi a csoport eddigi legnagyobb beruházása.

– Látod, a kínaiak akkumulátorgyárakat telepítenek ide, a tajvaniak bicikligyárat – mondja mögöttem a buszban valaki. 

– Az elektromos bicikliben is van akkumulátor, replikázik a másik. – Van, de micsoda különbség! – egyeznek meg.

Két és fél év alatt 485 ezer prémium kategóriájú kétkerekű készült Gyöngyösön, a napokban érik el a félmilliós darabszámot. A gyártás nagyjából tíz százaléka e-bike – a villanybicikli nem megy magától, azt is hajtani kell, de a pedálozásba jelentősen besegít az elektromos motor. Egy szalagsoron percenként készül el egy bicikli, és van belőle négy. Igaz, ahol az elektromos bicajt gyártják, ott a több alkatrész miatt két percenként csomagolhatnak el egy új bringát. Egy kerékpár összeszerelési ideje egyébként 25-26 perc. A gyárban mindent megmutattak nekünk, de senkit sem engedtek fényképezni.

Az 1972-ben alapított cég tavaly ünnepelte fennállásának 50 éves évfordulóját, és főként a prémium szegmensben utaznak: van olyan karbonszálas modeljük, amely 12 ezer euróba került. Nem véletlen, hogy az alig hat és fél kilós versenykerékpárt jellemzően profi csapatok használják.

Gyöngyösön a tesztgyártás egy zöldmezős beruházás után 2020 nyarán kezdődött el, és ha teljesen felpörög a gyár, évi félmillió biciklit tudnak elkészíteni. Nem meglepő, hogy a legtöbbet Nyugat-Európában adják el belőlük – a Giant az egyedüli gyártó, amely önálló márkát fejlesztett ki a női felhasználóknak Liv néven. A hazai e-bike gyártás pontosan egy éve, tavaly februárban indult. Hatszáz fő dolgozik itt két váltásban, a munkások műszakonként egy ingyenes melegételt kapnak, és tizenöt vonalon járnak a céges buszok, hogy időben beérjenek a munkába. A hatalmas raktárban jelenleg közel 40 ezer darab GIANT és LIV márkájú bicikli várja, hogy útnak indulhasson az európai raktárak felé.

Michael Liao, a vállalat európai projektmenedzsere a Magyar Hang kérésére elmondta: a pandémia miatt megnövekedett óriási kereslet (hiszen az otthon maradt emberek közül rengetegen szerettek volna biciklizni), és az ázsiai lezárások okozta alkatrészhiány sok fejfájást okozott nekik is az elmúlt két évben, hiszen összeomlottak az ellátási láncok. A helyzet azonban mára jelentősen javult, és a vásárlói igény is visszatért a normálishoz, vagyis a világjárvány előtti szintre. Most már eleget tudnak gyártani, de ők is küzdenek azzal, amivel sokan mások: nehéz jó munkaerőt találni. Beszélt arról is, hogy a vállalat kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelemre: a festéstől a csomagolásig újrahasznosított, környezetbarát anyagokat használnak ökológiai lábnyomuk csökkentésére.

Hiesz György polgármester szerint nagy szerencse, hogy Gyöngyös ipara több lábon áll és nincs kiszolgáltatva az autóipart ért válságnak, így a város meg tudta őrizni stabilitását, és az itt letelepedő cégek olyan gazdasági biztonságot nyújtanak az adóbevételek révén, amelyekből fejleszteni tudnak. Liu Shih-Chung nagykövet, a Tajpej Képviseleti Iroda vezetője a két ország gazdasági kapcsolatát emelte ki, hiszen mint fogalmazott, a tajvani befektetők számára Magyarország fontos helyszín.

Hogy a bicikli mennyire politikafüggetlen eszköz, jól jelzi, hogy Tordai Bence és Szabó Rebeka párbeszédes, valamint Tiba István fideszes parlamenti képviselők is gyermeki örömmel pattantak nyeregbe, kipróbálva az elektromos csodabringákat.