Toborzás vagy megtartás? Szerinted melyiket kell preferálni? (x)

Toborzás vagy megtartás? Szerinted melyiket kell preferálni? (x)

Ha felmerül a kérdés, hogy toborzás vagy megtartás, akkor talán az a legpontosabb válasz, hogy attól függ. Ha például megnézzük gyakorlatilag bármelyik IT területet, akkor jól láthatjuk, hogy sokkal nagyobb még mindig a kereslet, mint a kínálat.

Talán jogosan eshet kétségbe ilyen helyzetben egy HR-es, hogy mire is helyezze a fő hangsúlyt. De igazából helyzetfüggő, hogy melyiket érdemes preferálni.

Mikor lehet a megtartás a cél?

Ha a céget a vonzó, szerethető munkahelyek között tudjátok felsorakoztatni, akkor máris nagyobb esélyetek lesz mind a megtartás, mind a toborzás területén.

Gondolj csak bele kicsit, és hamar rá fogsz jönni, hogy mindig cél a megtartás! De hogy konkrétabbak legyünk, akkor érdemes mindenképp nagyobb hangsúlyt fektetni erre a területre, ha nagyon nagy a fluktuáció. Ha emellett az általános munkavállalói elégedetlenség is nagy, akkor végképp.

Gondolj csak bele, hogy egy kiválasztási folyamat mennyi pénzt, időt és energiát emészthet fel! És akkor még az sem biztos, hogy a kiválasztott új kolléga a próbaidőt végig nálatok tölti. Már lehet aközben is vált, vagy épp ti nem lesztek vele megelégedve. Ez sajnos benne van.

Ugyanakkor egy régi, bevált kolléga megtartása mindettől megóv titeket. Ezek a kollégák már jól ismertek számotokra, és ők is ismerik a folyamataitokat, nem kell azon aggódni, hogy vajon beválnak-e.

Hogyan tartsuk meg a meglévő munkatársainkat?

Ahhoz, hogy meg tudjátok tartani a meglévő kiváló munkaerőt, tudnotok kell, hogy mi okozza a magas fluktuációt. Oda kell figyelnetek a munkavállalóitokra, meg kell kérdezzétek a véleményüket! De a kilépőknél is érdeklődni kell a váltás valódi okairól. Akár kérdőíves formát, akár interjút választotok, a lényeg, hogy tudjátok meg, hogy valójában miért mennek el!

Ez nagyon hasznos információ lesz a többi kolléga megtartásához. Az így szerzett információkkal, valamint a valódi odafigyeléssel egy nagyon tetszetős employer branding valósítható meg. Ez pedig nemcsak a régi kollégákat, de az új jelentkezőket is le fogja nyűgözni!

Ha a toborzás a cél

Ahhoz, hogy növekedni tudjon a cég, időről időre növelnie kell a létszámát is. Egy alacsony fluktuációval és magas munkatársi elégedettséggel rendelkező növekvő cég esetén evidens a toborzás.

De ma már nem mindegy, hogy mit lát a vállalatból egy potenciális jelentkező. A Covid-19 globálisan elhozta a home office-ok korát. Ezzel pedig egyúttal növelte is az igényeket az otthoni munkavégzésre.

Ha az ilyen változásokra, felmerülő új igényekre gyorsan tudtok reagálni, az mindenképp pozitív lesz mind a megtartásban, mind a toborzásban. Ez utóbbi esetén pedig a konkrét juttatások és a fizetési sávok feltüntetésével még akár versenyelőnyhöz is juthattok.

Mint láthatod, nem igazán kell választani a toborzás és a megtartás között. Szépen megfér egymás mellett a kettő, sőt akár egymásra is épülhetnek bizonyos elemeik, egymást erősítve.