Milyen messze van Erdély?

Milyen messze van Erdély?

Több órás sorban rostokló autók a román-magyar határon Csengersimánál. Szoftverhiba.

Fotó: Fotó: Lukács Csaba

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Tusványos táján öröm olvasni fideszes megmondóemberek, netán propagandisták különböző posztjait és írásait arról, milyen hosszú volt az út a székelyföldi táborig. Volt olyan, aki őszintén megírta: azért késett el egy ott szervezett eseményről, mert azt gondolta, a Budapest–Tusnádfürdő táv hétszázvalahány kilométere olyan könnyen letudható, mintha München irányába autózna. Tudom, bűnös öröm, de jó látni, ahogy szembejön velük a valóság – 2022-ben sajnos nehezebb és tovább tart Budapestről Székelyföldre eljutni, mint New Yorkba. És a helyzet ráadásul rosszabb, mint pár évvel ezelőtt: 2010-ben például sokkal több repülőjárat és vonat kötötte össze a magyart a magyarral, mint manapság. 

Pedig azóta folyamatosan azt halljuk: a Fidesz–KDNP kormány mindent megtesz a nemzet újraegyesítéséért, fő prioritása a magyar-magyar kapcsolatok minél gördülékenyebbé tétele, babla. Ehhez képest hova nem vezet autópálya Budapestről? Nagyvárad irányába, amely a fő irány a Székelyföldre utazóknak. Ráadásul a 4-es főút (amelyen Püspökladányig haladni kell az Erdélybe tartóknak) az úgynevezett halálút – itt történik a legtöbb súlyos baleset Magyarországon. Már csak ez a tény, no meg a hatalmas tranzitforgalom is indokolná a sztrádát, de valahogy erre nem jutott pénz az elmúlt 12 évben. Ha arra járnak, nézzék meg az útburkolat állapotát mondjuk Báránd környékén – egyszerűen gyalázatos, méltatlan a nagy nemzetközi forgalomhoz. És akkor nem beszéltünk a román-magyar határon lévő, sokszor órás sorokról – jellemzően nem a románok kekeckednek, a valamelyik NER-lovag cége által fejlesztett magyar határrendészeti szoftver adja be a kulcsot rendszeresen. 

Az sem véletlen, hogy Erdély legfontosabb városába, Kolozsvárra is csak tegnaptól van újra repülőjárat, és az is csak két hónapig – egy kis startup cég szondázza a piacot. Így szeptemberben és októberben Budapest alig negyvenöt percre van Kolozsvártól, utána viszont marad a kilenc órás vonatút vagy autóban zötykölődni a Királyhágón felfele a negyvennel cammogó kamionok miatt. Tudom, ez utóbbi a románok sara, de hát hiába hadovált Szijjártó Péter már 2018-ban a Budapest–Kolozsvár nagysebességű gyorsvasútról, abból sem lett semmi.

Székelyföld túlsó széle pedig még onnan is messze van. Ne higgyenek az útvonaltervező programoknak: a magyar fővárosból Tusnádfürdőig tartó (autó)út maradt legalább tizenegy óra. 

Olvassa reggeli véleménycikkünket, valamint az elmúlt nap legfontosabb híreit és a következő órák várható eseményeit összefoglaló „képbehozónkat” kora reggel már a postafiókjába érkező hírlevelünkben! A kávé koffein a testnek, a Magyar Hang reggeli hírlevele koffein a szellemnek! Iratkozzon fel és kezdje velünk a napot!