A Facebook és az Instagram gyűjti a fiatalkorúak adatait, ugyanis olyan szoftvert használ, amely nyomon követi a 18 éven aluli felhasználók internetes böngészési tevékenységét – adta hírül a Guardian.
A két nagy internetes platform anyavállalata, a Meta idén júliusban tudatta, hogy a hirdetők számára csupán három kategória (a felhasználók életkora, neme és helyük) alapján teszi lehetővé, hogy célcsoportjukat megtalálják. Ez azt jelentené, hogy nem tesznek elérhetővé széleskörű, személyes jellegű preferenciákat tartalmazó adathalmazt a hirdetőknek.
A közelmúltban azonban három szervezet, a környezetvédelemmel foglalkozó Global Action Plan, a nagy techcégek megreformálásáért küzdő Reset Australia és a gyermekeket célzó marketing ellen kampányoló Fairplay egy tanulmány keretében álprofilok segítségével tesztelte a rendszert. Egy 13 éves és két 16 éves fiatal nevében léptek fel a Facebookra és az Instagramra, majd ott a lakóhelyük szerinti újságok és ruházati kiskereskedő cégek oldalait nyitották meg. A tanulmány megállapítása szerint a platformok információkat gyűjtenek arról, hogy a fiatalkorúak milyen oldalakat nyitnak meg, mely kifejezésekre kattintanak, vagy milyen termékeket vásárolnak. Megállapításuk szerint ezen adatok tárolására egyetlen ok van, mégpedig az, hogy a hirdetők számára a Facebook és az Instagram jobb elérést biztosítson a tinédzserekhez.
Joe Osborne, a Meta szóvivője cáfolta a tanulmány következtetéseit és kijelentette, azzal, hogy a felhasználók bizonyos adatait elérhetővé teszik, nem támogatják automatikusan a hirdetőket.
A cikk megjegyzi, hogy a közelmúltban 44 érdekképviseleti csoport írt nyílt levelet Mark Zuckerbergnek, a Meta csoport vezetőjének, amelyben kérik, szüntessék meg az adatgyűjtést, ami egyértelműen azt a célt szolgálja, hogy a fiataloknak, megfigyelésük alapján, célzottabb üzeneteket juttassanak el a hirdetők.