Atlasz a katedrán

Atlasz a katedrán

Fotó: Unsplash/Feliphe Schiarolli

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Eljött az idő végérvényesen, amikor kimondhatjuk, vétkesek közt cinkos, aki néma. Igen, vétkes az is, aki némán tűri azt, amit immár évek óta művel a kormányzat a magyar oktatással, a pedagógusok társadalmával. Az iskolák elveszítették önállóságukat, és az állam a tankerületi központok számára sem biztosítja a megfelelő forrásokat. Helyi szinten sem valósult meg együttműködés az önkormányzat és a fenntartó között, a pedagógusok leterheltsége pedig lehetetlenné teszi a munkát. Nincs a világon még egy olyan ország, ahol a diákoknak és a tanároknak ekkora és teljesíthetetlen terhelésben lenne részük, mint nálunk.

Ez a kormányzat próbálta már a gondokat megoldani óraszámcsökkentéssel, meg -növeléssel, látta már a jövőt a pedagóguslétszám emelésében vagy csökkentésében. Sőt, volt olyan elképzelésük is, hogy kizárólag a tanév meghosszabbítása vagy az iskolai szünetek számának növelése-, esetleg csökkentése lehet az igazi gyógyír, de kísérleteztek már a tankötelezettség korhatárának csökkentésével, forráskivonással, illetve a bérek emelésével, a pedagóguséletpálya-modell bevezetésével is. Csak eggyel nem: a gondok szakmai megoldásával.

Elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba megy negyvenezer pedagógus, óriási lehet a baj. A már most elképesztő méreteket öltő pedagógushiány hosszú folyamat eredménye, és a kedvezőtlen bérviszonyok mellett a megbecsültség hiánya és a rossz munkakörülmények is közrejátszanak benne. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a pedagógus-életpályamodell nem vált be, ugyanis rengeteg pluszmunkát, feszültséget, fáradságot hozott magával – ami finoman szólva nem kedvez az oktatás színvonalának. Majd lassan a nagy dérrel-dúrral bejelentett bérfejlesztés is megfeneklett: 2015-ben például kikerült a törvényből az a biztosíték, hogy a pedagógusbéreket a mindenkori minimálbérhez kötik.

Drámai tanárhiányról számolnak be a szülők - Magyar Hang

Több mint ötezren válaszoltak a kérdőívre, remélik, nem söpri véleményüket a szőnyeg alá a kormány.

A tanárok nem tudnak megfelelni az elvárásoknak, még ha mindent meg is tesznek ezért. Egyszerűen már azt sem tudják, mire fordítsák az idejüket, miközben a brutális túlóráik egy részét ki sem fizetik nekik. Ráadásul annyi a teher már a vállukon, hogy szinte valamennyien Atlasznak (a görög mitológiában a titánok leszármazottja, az óriás, aki a vállán tartja az égboltot – a szerk.) érezhetik magukat, és szemben sok más szakma képviselőivel, őket nem várják tárt karokkal az unió országaiban. Persze a magyar oktatásnak egyelőre ez a szerencséje, ugyanis a jelenleginél is jóval nagyobb hiány lenne az iskolákban szaktanárokból, ha az érintettek – például az orvosok mintájára – külföldön vállalnának munkát.

Hálásak lehetünk ezért azoknak, akik mindezek ellenére még mindig kitartanak, és maradnak a pályán. Pedig lassan arra jut a legkevesebb idejük, ami a legfontosabb feladatuk lenne. A tanításra. A közhiedelem szerint a pedagógusnak nincs más dolga, minthogy reggel bemegy, megtart hat órát, aztán megy is haza, nyáron és a többi szünetben pedig nincs semmi dolga a láblógatáson kívül.

A valóságban azonban már szinte a nap 24 órája kevés arra, hogy a nyakába varrt feladatokat ellássa. Legyen elég most csak az adminisztrációs terheket említeni: vezetni kell a rendes, papíralapú osztálynaplót, a tanulók törzslapjait, a munkaidő- nyilvántartást, majd mindezeket újra: át kell vezetni az úgynevezett e-naplóba. Ha valaki még szakkört is vezet, vagy például etikát tanít a gyermekeknek, azoknak külön csoportnaplót kell vezetni, valamint a különféle negyed-, fél- és teljes tanévre szóló beszámolók megírása sem maradhat ki a feladatok közül. Ha ez még nem lenne elég: az e-napló megfelelő részébe az iskolán kívül és otthon elvégzett munkát is be kell vezetni.

Tantárgyösszevonás: a kapkodás vesztesei a társadalom és a diákok lesznek - Magyar Hang

A biológia-, a kémia- és a fizikatanítás hiányosságai a jövő orvos-, vegyész-, gyógyszerész- és mérnökképzésében is gondokat okozhatnak.

Ugyanakkor, ha a heti munkaóra száma meghaladja a 32 órát – higgye el mindenki, bőven meghaladja –, akkor azt mindenkinek újra kell optimalizálni a megengedett óraszámra, ugyanis túlórára nincs pénz. És ha pénz nincs, akkor papíron túlmunka se legyen…

Mindezekhez még mindenki adja hozzá, hogy, az órákra fel kell készülni, és a szülőkkel kapcsolatot kell tartani egy pedagógusnak, illetve a hírhedt Belső Ellenőrzés Csoportja, a BECS rótta feladatok is a vállukat nyomja. Utóbbi óraadással, óralátogatással, illetve kismilliónyi adminisztrációval jár. És akkor még nem említettük az ügyeleteket, vagy az immár ingyenesen elvárt helyettesítéseket, és a sort még oldalakon át lehetne folytatni.

Mára kiderült, hogy a kormányzat augusztusi bejelentése – Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár azt ígérte, 170 ezer pedagógus kap kérdőívet – ellenére szeptemberben mégsem mérték fel az oktatásban dolgozók leterheltségét. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete egyébként korábban kifogásokat emelt a kérdőívtervezet ellen, mondván, olyanokra is rákérdeztek volna, amelyeknek nincs közük az iskolai munkaterheléshez: ilyen például a pedagógus online közösségi aktivitása, hírlevél-feliratkozása, ráadásul az anonimitás sem lett volna biztosított.

Jön a nyugdíjazási bumm, diploma nélküli tanárok lephetik el az iskolákat

A jövőben akár érettségizettekkel is pótolhatják a munkaerőhiányt – mondta a Magyar Hangnak Szűcs Tamás, a PDSZ elnöke. A teljes interjú.

Minő véletlen, az Emmi kizárólag a kormányközeli Századvég kutatócéggel végeztette volna el a felmérést, míg szóba sem került a Tárki – amely az utolsó, 2010-ben készített hasonló vizsgálatot elkészítette. Persze érthető ez, hiszen utóbbi cég akkor megállapította: egy tanárnak átlagosan heti 51,5 munkaórája volt. Félő, hogy egy független mai vizsgálat kimutatná, ez a szám azóta jelentősen növekedett. A bérekkel és a megbecsültséggel ellentétben.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 26. számában jelent meg, 2018. november 9-én. Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 26. számban? Itt megnézheti!