Borkai-ügy: megszólaltattuk az Audit

Borkai-ügy: megszólaltattuk az Audit

Audi gyártósor Győrben (Fotó: Lemon3/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem földterületeket, hanem egy projektcéget vett meg az Audi első logisztikai központjának kialakításához. A központ bővítéséhez viszont vásároltak egy további földterületet 2014-ben – ezt közölte lapunk kérdéseire adott válaszában a győri Audi. A cég sajtóosztálya nem reagált azokra a Borkai-ügy kapcsán a magyar sajtóban megjelent információkra, hogy egy, a győri földeket felvásárló, majd továbbadó cégnek tényfeltáró cikkek szerint offshore háttere lehet. Viszont leszögezték: a földek már ipari területté minősítésük után kerültek hozzájuk, a minősítési eljárásban nem vettek részt, és nem befolyásolták azt.

A Transparency feljelentést tesz

A Transparency International Magyarország a héten jelezte: feljelentést fognak tenni az ügyben.

„Az már világosan látszik, hogy valami nagyon nem stimmel Győrött. Nincsen a fatális véletleneknek az a sorozata, és nincsen az emberi előrelátásnak az a mértéke, ami magyarázná, hogy miként kerültek a Borkai Zsolt polgármesterrel is szoros kapcsolatban álló Rákosfalvy Zoltán ügyvédhez és Somogyi Jánoshoz azok a szántók, amelyeket nem sokkal később jóval drágábban felvásárolt az Audi a helyi telepének bővítése érdekében. Kettejük földvásárlásainak semmi értelme nem volt, ha nem számíthattak arra, hogy a területet az Audi busás haszonnal megveszi tőlük, miután azt a győri önkormányzat engedi ipari parkká átminősíteni. Feltételeznünk kell, hogy számíthattak az Audira és a győri városházára egyaránt. Ha így tettek, a számításuk bejött, hiszen az Audi fizetett, a városháza és a többi hivatal meg szokatlan gyorsasággal engedélyezett mindent. Ezen ügyletek mögött bennfentes információval történő visszaélés és feltételezhetően vesztegetés húzódhat meg” -  írta a Transparency hivatalos Facebook-oldalán. 

A győri telekügyet a HVG tárta fel korábban részletesen, de a most nyilvánosságra került kínos felvételek újra felszínre hozták a kérdést, és további mozaikdarabok kerültek napvilágra: a 24.hu például kiderítette, hogy abból a luxemburgi cégből, ami a győri földeket felvásárló kft.-nek is tulajdonosa, az elmúlt nyolc évben összesen mintegy másfél milliárd forintot vettek ki a tulajdonosok. A cégben Rákosfalvy Zoltán győri ügyvéd és Somogyi János győri vállalkozó is igazgatók.

Egy cég vette meg a területeket, az Audi pedig a céget

Az Audi Hungária Zrt. lapunknak küldött nyilatkozatában kiemelte: az első Logisztikai Központjuk 2012-es megvalósításához nem vásároltak földterületet, hanem két évvel később egy céget vettek meg.

„A vállalat egy nyílt pályázat során választott ki egy beruházót, aki megvásárolta a földterületet, és a kiírásban foglaltak szerint megépítette az Audi Hungaria külső Logisztikai Központját.” - írták.

Megnyomta a pánikgombot a Fidesz | Magyar Hang

Az MTI korábbi információja szerint húsznál több társaság indult a pályázaton, amelynek utolsó körébe három induló jutott; ezek között egy külföldi és két magyar társaság volt, győztesen azonban egy győri cég került ki, az A-K építőipari Kft.

A logisztikai központ helyszínét egy jó ideig lebegtették: a cég és a városvezetés akkori nyilatkozatai alapján Gönyű is szóba jött helyszínként. A győri Audi akkori ügyvezetője, Thomas Faustmann még 2012 márciusában is úgy nyilatkozott, hogy nagyon jó esélyei vannak Gönyűnek, és ezt az elképzelést a kormány is támogatta, ám júniusban végül mégis a győri helyszínt jelentették be, amit gazdaságossági szempontokkal indokoltak.

A Logisztikai Központ a győri ipari parkban készült el, a terület és az épület tulajdonosa a beruházó lett, és később is ez a projektcég (A-K Projekt-Éplog Kft) adta bérbe az Audi Hungariának a központ épületét, amíg az Audi meg nem vásárolta a társaságot 2014-ben.

„A Logisztikai Központ egy olyan területen épült meg, amely az építkezés kezdetekor iparterületként volt besorolva. Az Audi Hungariának semmilyen szerepe nem volt a terület korábbi átminősítésének hatósági eljárásában, és semmilyen befolyása nem volt erre az eljárásra” - írta az Audi.

Az A-K építőipari Kft. (tulajdonosai Tallosi Károly és Horváth Antal) számos nagy ügyfelet szolgált ki már az évek során. Győrött sem csak az Audi pályázatán volt szerencséje, hanem a városi megbízások terén is: 2016-ban megnyerték az új győri sportkomplexum kivitelezésére kiírt tendert.

Az Audi arról is írt lapunknak, hogy nem csak projektcéget, hanem 2014-ben földterületet is vásárolt az Audi a logisztikai központ bővítéséhez. Az eladót nem nevezte meg az Audi. Elmondásuk szerint a telek megvásárlásakor a terület ipari célra hasznosítható területként volt besorolva és a terület megvásárlása előtti átminősítési eljárásban az Audi Hungaria nem vett részt.

Nem tudták, kié a repülő

Az Audi leszögezte azt is: nem tudták, kié az a repülőgép, amelyet az Átlátszó azonosított, és amely Rákosfalvy Zoltán ügyvédhez köthető és a földvásárlásokban érintett kft. tulajdona. A Győr-Pér repülőtér fejlesztésének átadásakor az Audi magyarországi vezetése is használta a gépet, erről MTI-fotók is készültek. A repülőteret üzemeltető Győr-Pér Repülőtér Kft. által rendezett hivatalos eseményen egyébként ott volt Szijjártó Péter külügyminszter is. 

A polgármester és a repülőtér ügyvezetője próbarepülésen mutatta be az új fejlesztéseket a miniszternek és a német cég vezetésének. A géppel négyen repültek, a miniszteren és a győri polgármesteren, Borkai Zsolton kívül az Audi Hungária Zrt. HR-igazgatója és akkori ügyvezetője, Thomas Faustmann is, aki tizenhárom évet töltött el Magyarországon, amíg 2015 májusában meglepetésére vissza nem rendelték a cég németországi központjába.

„Vállalatunk vezetőségének nem volt tudomása arról, hogy a körrepülésen használt repülőgép kinek a tulajdonát képezte, azt a repülőtér ügyvezetője, Vadász László, a repülőteret üzemeltető cég ügyvezetője bocsátotta rendelkezésre a rövid próbarepülésre a program hivatalos részeként.” – válaszolta lapunknak az Audi. Az is írták: a vállalat alapítása óta konstruktív a munkakapcsolatuk a mindenkori győri városvezetéssel.