Hiába főztek hársfateát Vitézyék, Lázárék egyetlen embere sem ment el a szakbizottság ülésére

Hiába főztek hársfateát Vitézyék, Lázárék egyetlen embere sem ment el a szakbizottság ülésére

Vitézy Dávid rendkívüli bizottsági ülést hívott össze (Fotó: Magyar Hang / Hutter Marianna)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A kormánypárti képviselők nem mentek el, így végül egyhangúlag fogadta el a főváros szakbizottsága Vitézy Dávid javaslatát, ami felkéri a közgyűlést arra, hogy jelezze egyet nem értését a HÉV járatainak ritkításáról szóló tervekkel kapcsolatban. Az említett fővárosi szakbizottság – hivatalos nevén Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság – hétfőn délelőtt alakult meg Vitézy elnöklésével. A Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakciójának vezetője azt követően hívta össze a bizottság alakuló ülését, hogy kiszivárgott: felmerült a HÉV-járatok ritkításának a terve. A MÁV-HÉV-et felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vezetője, Lázár János még a politikában is szokatlanul durva, személyeskedő stílusban utasította vissza, hogy erről döntés született volna, amire Vitézy azt üzente vissza, idegei megnyugtatására fogyasszon inkább hársfateát a miniszter. 

Ugyan végül még a bizottsági ülésre is készítettek hársfateát Vitézyék, sem Lázár János, sem pedig az ÉKM vagy a MÁV nem képviseltette magát azon. Sőt: a fővárosi bizottság két fideszes tagja sem jelent meg, illetve a közgyűlésben függetlenként ülni kénytelen, egyébként MSZP-s Tüttő Kata sem, igaz, Tüttő előre jelezte, hogy más elfoglaltsága lesz, míg a kormánypártiak ezt nem tették meg Vitézy szerint. A bizottsági tagokon kívül részt vett az ülésen Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója, Walter Katalin BKK-vezérigazgató, illetve Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. 

 

Vitézy javaslatai többek közt arra vonatkoztak, hogy a fővárosi közgyűlés fejezze ki egyet nem értését a szolgáltatáscsökkentések és a járatritkítások tervével, kérjék fel a főpolgármestert, hogy adjon tájékoztatást a Fővárosi Önkormányzat jogérvényesítési lehetőségeiről, ha a minisztérium mégis a kínálatszűkítés mellett dönt, továbbá hogy a BKK és a BKV vizsgálja meg, hogy a főváros tudna-e segíteni a MÁV-HÉV Zrt. szolgáltatásának fenntartásában, ha annak fenntartása a korábbi színvonalon képtelenné válik. Miután 2024 őszén új CAF-villamosok érkeznek Budapestre, így például elképzelhető, hogy az új járműgazdálkodási mozgástérnek köszönhetően akár más (nem CAF, hanem hannoveri) villamosok is járjanak a csepeli, H7-es HÉV vonalán – persze ezeket ahhoz, hogy alkalmasak legyenek rá, át kellene alakítani.

Vitézy Dávid az előterjesztését többek közt azzal indokolta, mind Lázár János, mind közlekedési államtitkára, Nagy Bálint, mind pedig a MÁV vezérigazgatója, Hegyi Zsolt egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tettek arról, hogy lesznek-e járatritkítások decembertől.

Kiss Ambrus főigazgató többek közt arról beszélt, támogatják, hogy ne ritkítsák a menetrendet, de a közigazgatás írásbeli műfaj, és hivatalosan sem az ÉKM, sem a MÁV nem jelezte feléjük, hogy ilyen szándékuk lenne. Így a következő, október 30-ai közgyűlésre még lehet, hogy nem fogják tudni, mit is akar a kormányzat valójában, szerinte pedig akkor kellene álláspontot megfogalmazniuk az ügyben, ha már ezt tudják. Egyébként ha a kormány a főváros szándéka ellenére ritkítana, akkor az vagy azt jelenti, hogy a velük kötött szerződés felmondhatóvá válik vagy bírósághoz fordulhatnak a közigazgatási perrendtartás alapján, hogy teljesítsék a kötelezettségüket. Később arról is beszélt, hogy „hogy rohadtul nincs rendben”, hogy miközben az állam átvállalta ennek a közszolgáltatásnak a biztosítását, már megint a fővárosnak kellene azt megoldania helyette a villamosok biztosításával, miközben nagyon sok pénzt vesznek el Budapesttől. Vitézy Dávid ehhez azt tette hozzá, hogy ha tényleg átvennék a szolgáltatás biztosításának egy részt, akkor annak költségeit az állam felé érvényesíteni kellene. Walter Katalin szavaiból pedig később az derült ki, hogy az említett hannoveri villamosok átalakítása sok idő és pénz lenne, és szerinte legkorábban 2026 végére lehetne odajutni, hogy ezek kisegítsék a HÉV-et a csepeli vonalon. Vitézy szerint az a fontos, hogy legyen a birtokukban annak tudása, a főváros hogyan tudna segíteni, ha a helyzet annyit romlana.

Kiss Ambrus pedig később azt is ígérte a bizottsági felvetésekre válaszul, hogy kollégái figyelni fogják, nem hajt-e végre a minisztérium bujtatott járatritkítást. Vitézy szerint egyelőre ilyet nem tapasztalni, ő maga múlt héten ellenőrizte személyesen, hogy a HÉV-ek az előírt számú hat kocsival jártak a menetrend szerint.

Az eseményen felszólaló különböző frakciók politikusai – a Tisza több delegáltja, a Párbeszéd, de még a vendégként jelen lévő DK-s képviselők is – jelezték, támogatni fogják a javaslatot. Ugyan például a tiszás Porcher Áron nem tagja a szakbizottságnak, de így is felszólalt az ülésen bírálva, hogy a fideszesek annak ellenére hiányoznak, hogy több tízezer embert képviselnek a közgyűlésben, és arra kaptak felhatalmazást, hogy a budapestieket szolgálják, ne a pártjukat vagy a minisztert. Vitézy a vita végén megjegyezte, csak az elmúlt néhány évben ezermilliárd forintnyi gyorsforgalmi úti fejlesztésről döntött a kormány, vagyis a közlekedési ágazaton belül igenis lehetett volna forrást találni a HÉV-ek fejlesztésére. A politikus javaslata végül egyhangúlag átment. 

Vitézy személyesen is csalódott, hogy Lázár nem jött el

Az ülés után a Magyar Hang arról kérdezte Vitézy Dávidot, csalódott-e, hogy hiába készítettek hársfateát, sem Lázár János, sem a delegáltjai nem jöttek el a fővárosi bizottság ülésére. – Lázár János távolmaradása miatt személyesen is csalódott vagyok, de fővárosi képviselőként és bizottsági elnökként felháborítónak tartom, hogy a MÁV, a MÁV-HÉV és a minisztérium sem jött el erre az ülésre, hiszen ez nem szabadidős program a számukra. A HÉV-eket egy fővárossal kötött megállapodás alapján működteti a MÁV, feladatuk lenne részt venni egy ilyen ülésen. A távolmaradás épp azt mutatja, hogy nincsen olyan mondanivalójuk, amit a nyilvánosság előtt meg mertek volna osztani – vélte. Szerinte ez azzal is összefügg, hogy Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató teljesen mást mondott az Indexnek adott interjújában, mint két napja Lázár János. – Lázár János azt mondta, hogy nem lesz járatritkítás, most meg a MÁV már csak annyit mond, hogy még nem tudják, hogy mikor és milyen lesz, ami elég nagy különbség – jegyezte meg. És hogy hogyan tovább, mit tehet még a főváros a járatritkítás ellen? Vitézy szerint a közvélemény figyelmét tudják minél inkább ráirányítani a kérdésre, ezt most is megtették, ahogy a közgyűlésen is fogják. – Azt remélem, jogilag is van relevanciája, ha a főváros világosan kimondja, hogy nem ért egyet a szolgáltatásszűkítéssel – tette hozzá megjegyezve, emberek százezrei állnak mögöttük, hiszen például az egész békásmegyeri lakótelep, Csepel, a XVI. kerület, Pesterzsébet és Soroksár is HÉV-vel járnak be, akárcsak az agglomerációk lakosai.

Balogh Balázs, a Tisza Párt fővárosi képviselője, aki egyben a szakbizottság tagja is, arról beszélt a Magyar Hang kérdésére az ülést értékelve: úgy érzi, hogy bebizonyosodott, lehet ügyek mentén politizálni egy bizottságban is, alapvetően konstruktív beszélgetés zajlott, de szerinte sokatmondó volt, hogy a fideszes bizottsági tagok meg sem jelentek. Hangsúlyozta: alapvetően éppen a kormány felelőssége lenne a HÉV-közlekedés ügyében megoldást keresni, „a labda náluk pattog”, de örül, hogy a BKK és a BKV is felkészül a legrosszabb forgatókönyvre. A képviselőt arról is kérdeztük, hogy mit szóltak Lázár János Vitézy Dávidot érintő személyeskedő kritikájára. – Mi a Tiszánál azon dolgozunk, hogy a közbeszéd minősége ne ezen a szinten folyjon, úgyhogy ha lehet, én ezt nem is kommentálnám, mert szerintem ilyennek nincs helye sem a politikában, sem a közéletben – tette hozzá.

Címkék: Vitézy Dávid