Jelenleg 100-150 járművezető hiányzik a BKV-nál
BKV busz (Fotó: BKV / Facebook)

Nagyságrendileg 100-150 járművezetőt fel tudna venni a BKV – mondta el az aktuális munkaerőhiánnyal kapcsolatban Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes a Magyar Hang kérdésére. Összesen jelenleg egyébként kétezer sofőr dolgozik a BKV-nál.

A sofőrhiány ellenére is úgy gondolja Kiss Ambrus, hogy nem a harmadik országbeli munkaerőkölcsönzéssel érkező vendégmunkások járművezetőként történő alkalmazása a jó megoldás, ahogy azt az ArrivaBus tervezi tenni, hanem az, amit a BKV csinál: képzési programok indítása. Például a cégnek van egy „B”-ről a „D-re” nevű programja, amelynek célja, hogy a B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők a buszvezetéshez szükséges D-kategóriás tudást is elsajátítsák. Emellett volt belépési bónuszról szóló kampányuk is, október 31-ig bruttó 500-500 ezer forint bónuszt fizettek mind az új belépőnek, mind az őt ajánló BKV-s munkatársnak, amennyiben mindketten fél év múlva is a BKV-nál dolgoznak főállásban.

Az ArrivaBus a BKK alvállalkozója, így a BKK-nak kell majd ellenőriznie, hogy a filippínó sofőrök alkalmazását követően is be tudják-e majd tartani a szerződésben vállalt feltételeket, például hogy tudnak-e kapcsolatot tartani a diszpécserekkel, ha bármilyen váratlan esemény történik, ilyenkor ugyanis a sofőrnek 3 percen belüli tájékoztatási kötelezettsége van. – Nem tudom, hogy a jövendőbeli járművezetők milyen szinten beszélnek magyarul, ennek biztosítása az ArrivaBus feladata – hangsúlyozta Kiss Ambrus. Amennyiben az alvállalkozó nem tesz eleget az általa vállaltaknak, a szerződés kötbérezésre ad lehetőséget, amivel szokott is élni a BKK. A BKK-nak egyébként azért van szüksége a BKV mellett további alvállalkozók bevonására, mert a cég járműállománya nem elégséges ahhoz, hogy egyedül lássák el a feladatot.

A főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: a harmadik országbeli dolgozók esetén kölcsönzött munkaerőről van szó, a munkaerő-kölcsönzés pedig a legkiszolgáltatottabb foglalkoztatási formák egyike, az érintett dolgozókat nagyon könnyen le lehet építeni. – A harmadik országbeli kölcsönzött munkaerőt két évre ide helyezik, azután visszaviszik, időközben pedig esélyük sincs az integrációra, utóbbi a cégeknek nem is célja. Eközben a béreket lenyomja a vendégmunkások megjelenése, ami miatt a hazai dolgozók elvándorlásának mértéke tovább nő, ami tovább növeli a munkaerőhiányt. Ez egy öngerjesztő folyamat, ezért nem értünk egyet vele – tette hozzá. Hangsúlyozta, a Fővárosi Önkormányzatnak vannak EU-n kívüli munkavállalói, például ukránok, de őket közvetlenül foglalkoztatják, nem munkaerő-kölcsönző cégek révén.

Lapunk kereste a BKK-t is, hogy megtudjuk, pontosan hogyan fogja ellenőrizni a cég, hogy az érintett Fülöp-szigeteki sofőrök esetén teljesülnek-e az utasbiztonsági feltételek, ám érdemi információkat nem közöltek. Az alábbit írták: „Operátorainknak, köztük az ArrivaBusnak a szolgáltatói szerződés szerinti elvárásokat mindenkor be kell tartania, amelyet a BKK folyamatosan ellenőriz. A harmadik országbeli járművezetők képzése és vizsgáztatása folyamatban van, ennek lezárulta után tudunk bővebb információval szolgálni”.