Le kellett volna zárni az M1-est a tömegkarambol előtt?

Le kellett volna zárni az M1-est a tömegkarambol előtt?

Kiégett és sérült gépjárművek az M1-es autópályán Herceghalomnál, ahol öt kamion és 37 autó ütközött össze, mindkét irányban lezárták az autópályát 2023. március 11-én (Fotó: MTI/Lakatos Péter)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Továbbra is tart a megrongálódott útburkolat helyreállítása a M1-es autópályán történt szombati tömegbaleset helyszínén, a munkálatok miatt 8 kilométer hosszan torlódnak a járművek a sztráda Hegyeshalom felé vezető oldalán, a herceghalmi csomópont után – közölte az Útinform a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-re (MKIF) hivatkozva hétfő délután a honlapján.

Azt írták, a 28-as és a 30-as kilométer közötti szakaszon a külső sávban tart a munkavégzés, és már a Sasfészek-tó pihenőtől érzékelhető a lassulás, megtorpan a járműsor. Az Útinform azt kéri, aki csak teheti, már az M0-s autóút csomópontjától az 1-es főutat válassza, de arra is felhívták a figyelmet, hogy az erős forgalom miatt az 1-es főúton Biatorbágy és Herceghalom átkelési szakaszán is torlódik a kocsisor, lépésben lehet csak haladni. Visszatérni az autópályára a 39-es jelű Bicske csomópontban lehetséges.

Biztosítás: előleg érkezhet, de nehéz kérdés lesz a kártérítés

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) valamint a gépjármű felelősségbiztosításban érintett hazai biztosítók rendkívüli előleget nyújtanak a károsultaknak, a jogszabályi kötelezettségeket megelőzve – közölte a MABISZ hétfőn. A szövetség emlékeztet: a hazai biztosítói közösség már tíz éve megállapodott a katasztrófák kezelését illetően, és hétfőn aktiválta erre vonatkozó tömeges kárrendezési szabályozását. Ennek értelmében a biztosítók nem várják meg a hivatalos rendőrségi vizsgálatok végét, illetve a felelősség kérdésének tisztázását, hanem az ügyfelek érdekében megkezdik a kártalanítást. A tömegszerencsétlenségben érintett károsultak kárigényeiket saját gépjárműveik biztosítóinál vagy a MABISZ-nál jelenthetik be – emelték ki.

A CLB biztosítási alkusz cég közben arra figyelmeztetett, hogy a magyar biztosítási szakma talán legbonyolultabb ügye lehet a tömegbaleset, az eset teljes körű feltárása, a felelősök felderítése miatt a kárrendezés akár hónapokig is eltarthat, a végén bírósági perek tucatjaira is számítani lehet. A CLB biztosítási alkusz hétfői közleménye szerint, ha nem lesznek a tömegbalesetnek felelősei, akkor sok károsult még ennél is rosszabbul járhat, mert a biztosítók megtagadhatják a kártérítés kifizetését. Az eset legnagyobb károsultjai azok lehetnek, akik kötelező biztosítás nélkül futottak bele a karambolba, ráadásul sérült utasuk is volt – írják a közleményben.

Németh Péter, a CLB biztosítási alkusz cég értékesítési és kommunikációs igazgatója a közleményben kiemelte, a biztosítási szakértőknek fejtörést okoz majd, hogyan különítsék el a tömegszerencsétlenség vétlen károsultjait, károkozóit és a helyzet kialakulásának felelőseit. Sokan úgy gondolják, ilyen tragikus helyzetben a biztosítók szinte azonnal a károsultak segítségére sietnek, a helyzet azonban nem ilyen egyszerű, előfordulhat, hogy hónapokig kell várni a kártérítésre, ha egyáltalán a fizetés mellett döntenek a szolgáltatók – közölte Németh Péter.

Ki a felelős?

A Demokratikus Koalíció (DK) eközben a tömegbaleset kivizsgálására szólított fel. Mustó Géza, a DK árnyék-belügyminisztere hétfői, online sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy órákkal a tömegszerencsétlenség előtt már történt egy baleset majdnem ugyanott az autópályán, „mégsem tett senki semmit”. A politikus szerint az országnak joga van tudni, hogy ki hibázott: az Országos Meteorológiai Szolgálat, esetleg az M1-es autópályát is üzemeltető cég, vagy pedig maga a rendőri vezetés, amiért nem zárta le az autópályát, hogy elkerülhető legyen egy ilyen baleset.

Az MSZP országgyűlési képviselője, Vajda Zoltán a is a felelősséget kérdezte, írásbeli kérdést nyújtott be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszterhez, hogy megtudja, miért nem zárták le az autópályát a veszélyes körülmények miatt az első, enyhébb baleset után. „Feltéve, hogy mindenki szabályosan járt el, aki a mentésben részt vett, akkor csak az irányadó szabályozás és koordináció lehet hiányos. Az OMSZ előre jelezte a szélsőséges időjárást, a korábbi baleset pedig figyelmeztetés lehetett volna, mennyire veszélyes az útszakasz. Szlovákiában ugyanezen porvihar miatt egyébként lezártak egy autópályaszakaszt” – írta.

A rendőrség vasárnapi közleménye szerint a szombati balesetben 41 gépjármű volt érintett. Egy férfi meghalt, 39 ember megsérült; ketten életveszélyesen, tizenketten súlyosan, huszonöten könnyebben.