Megégett utasok a Bz-motorvonaton: a MÁV vagyonőre is megsérült a balesetben

Megégett utasok a Bz-motorvonaton: a MÁV vagyonőre is megsérült a balesetben

Vonatok Balmazújváros vasútállomásán 2023 tavaszán (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Bz-motorvonat hűtővizétől megégett hat utasból ötöt már hétfőn hazaengedtek a kórházból – közölte a MÁV lapunkkal a hétfőn Hodásznál meghibásodott motorvonat műszaki hibája apropóján. A vasúttársaság tájékoztatásából kiderül: az egyik megsérült utas vagyonőrként teljesített szolgálatot a szerelvényen.

A szerencsétlenül járt szerelvény Debrecen és Fehérgyarmat között közlekedett. Mint arról beszámoltunk, a felforrt hűtővíz Hodász állomáson robbant ki a kiegyenlítő tartályból, a permetszerűen kicsapódó forró gőz és víz pedig az érintett utasoknak első- és másodfokú égési sérüléseket okozott. Őket a kiérkezett mentők ellátták és a mátészalkai kórház sürgősségi ambulanciájára szállították – írták. Hozzátették, a vasúttársaság sajnálja a történteket. Az Építési és Közlekedési Minisztérium valamint a MÁV-START vizsgálatot rendelt el a történtek miatt.

A MÁV lapunknak küldött keddi tájékoztatása szerint a két motorkocsiból álló szerelvény 40 utasából tízen utaztak ebben a meghibásodott kocsiban. Ötüket már tegnap hazaengedték, egy utast éjszakára megfigyelésre tartottak a kórházban. A MÁV-START mielőbbi gyógyulást kíván mindannyiuknak.

Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy hol található a Bz motorvonatokon az a kiegyenlítő tartály, hogyan lehetett volna elkerülni az esetet. A társaság azt írta, hogy a jellemzően kisebb forgalmú regionális vonalakon közlekedő Bz motorkocsikban – szerkezeti felépítésükből adódóan – a motor és minden gépészeti berendezés a padló alatt van. A szóban forgó kiegyenlítő tartály nem messze a vezetőállástól, az utasülések alatt található egy védőlemezzel körülvéve – írták.

Mint írták, a vasúttársaságnak az utasok biztonsága az első. A járművek műszaki felkészültségét 168 óránként ellenőrzik, nagyobb időközönként pedig részletesebb műszaki ellenőrzést és javításokat is végrehajtanak. Amennyiben egy járműnél a közlekedést vagy biztonságot befolyásoló probléma áll fenn, a 168 óta letelte nélkül azonnal a telephelyi műhelybe irányítják javításra – fogalmaztak.

Érdeklődtünk, hogy hányan fordultak 2022-ben kártérítési igénnyel a MÁV-hoz. Erre a felvetésünkre megismételték a társaság tegnapi közlését az esetről, ami szerint a MÁV-START ezúton is szeretné értesíteni a balesetben érintett utasait, hogy a társaság csoportos balesetbiztosítási szerződése alapján kártérítésre jogosultak. Az igénylés feltételeiről a vasúttársaság honlapján lehet tájékozódni.

Az eset apropóján megkerestük Jónás Zoltánt, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) elnökét. Mint mondta, a vasúti jármű- és pályakarbantartásra is kevesebb forrás jut a MÁV-nál, mint amennyire szükség lenne. Ezért fordulhatnak elő késések és olyan járműhibák, mint ami hétfőn Hodásznál történt. Ez már évtizedek óta így van – mondta lapunknak. Jónás Zoltán azt mondta: noha nem gépész, nem gondolja, hogy típushibáról lehetne beszélni, nem hallott hasonló esetről. Ugyanakkor az elrendelt vizsgálat után lehet majd az okokról többet mondani.

Emlékezetes, a Bz-motorvonatokat 20 évvel ezelőtt, 2003-ban egy időre kivonták a forgalomból, és ultrahangos tengelyvizsgálatnak vetették alá őket. Akkor ez 259 kocsiból 245-öt érintett, a maradék éppen nagyjavításon volt – derül ki az MTI akkori híréből. A vizsgálat során 155 Bz-motorkocsit minősítettek biztonságosnak, de összesen 90 motorkocsi tengelyén találtak hajszálrepedéseket. A tengelyek cseréje megközelítőleg 180 millió forintba került. A Bz-k közlekedésének leállítása akkor azt jelentette, hogy 34 vonalon időlegesen megszűnt a vonatközlekedés, máshol komoly késések alakultak ki.

A MÁV az utóbbi években elkezdett dolgozni a korszerűtlen Bz-k felújításán. Az utóbbi években több ilyen típusú motorvonat és kocsi megújult, az új festés mellett a belső teret is renoválták. Jónás Zoltán szerint a Bz-motorvonatok kiváltása újabb és korszerűbb szerelvényekkel komoly beruházást igényelne, ám hosszútávon kevesebb karbantartási költséggel járna. A Bz-k alacsonyabb utasszámú mellékvonalon közlekednek, Jónás Zoltán összességében száznál többre becsüli a közlekedő motorvonatok és kocsik számát.