Budapest készül egy új közbeszerzési eljárás kiírására a hármas metró Lehel tér–Nagyvárad tér közötti alagútszakaszának felújításával kapcsolatban – értesült a Népszava.
A lap információi szerint erre azért lehet szükség, mert nem közeledtek az álláspontok a BKV és a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. között, márpedig utóbbi csak 18 milliárdos felárral végezné el a munkákat. Az is elképzelhető, hogy nem is egy, hanem több tendert hirdetnek a különböző részfeladatokra, míg a projekt koordinációját a későbbiekben a BKV maga végzi.
A cég által felsorolt extra tételeket külsős szakértőkkel is átszámoltatták, akik egybehangzóan állítják, hogy a többletköltségből legfeljebb 8 milliárd forint támasztható alá. Tüttő Kata városüzemeltetését felelős főpolgármester-helyettes nem is érti, hogy miképpen gondolhatja azt bárki is, hogy „érdemi alátámasztás nélkül, bemondásra, közpénzből, kifizet a főváros 18 milliárd forint többletkövetelést egy 47,8 milliárdos szerződésre”. A BKV Igazgatósága szintén arra jutott, hogy az indokolatlan tételeket nem szabad kifizetni.
A szerződést július 24-én függesztették fel, így ugyanis különösebb procedúra nélkül meg lehet hosszabbítani, ha mégis létrejönne a megállapodás. Ha nem, akkor új tendert kell kiírni erre a szakaszra.
A BKV 2017-ben írta alá az alagútfelújításra vonatkozó kivitelezői megállapodást a Swietelsky Vasúttechnika Kft-vel. Ebből az északi szakasz teljességgel elkészült, a déliből is csupán a kihúzóvágány hiányzik, ami az október végére ígért átadásra könnyedén befejezhető. Novemberben kezdtek volna hozzá a legmélyebb vezetésű középső pályadarab rekonstrukciójához. Csakhogy a beruházás sorozatos csúszása miatt július 24-én lejárt az eredeti vállalkozási szerződés – írja a lap.
Az állomások felújítását és az akadálymentesítést a vita nem érinti – közölte a BKV.
Ha 2023 végéig nem sikerül befejezni a munkát, akkor a főváros több tízmilliárdot bukhat a 172,7 milliárdos uniós támogatásból. Tüttő Kata szerint egyelőre nincs veszélyben az uniós támogatás, mivel az alagút felújítása egy év alatt elvégezhető, az ennél jóval nagyobb időigényű állomásrekonstrukció pedig jelenleg is folyik. A Népszava forrásai ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy a támogatásvesztés kockázata minden nappal nő.