Szűk többségben vannak azok, akik egyetértenek az okoseszközök iskolai korlátozásával

Szűk többségben vannak azok, akik egyetértenek az okoseszközök iskolai korlátozásával

Képünk csak illusztráció! (Fotó: Pixabay.com/Jan Vasek)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Miközben a magyarországi lakosság 88 százaléka inkább azzal ért egyet, hogy a különböző okoseszközök használatát be kellene építeni a gyerekek oktatásába, a többség mégis inkább egyetért az okoseszközök iskolai használatának rendeleti szintű korlátozásával – ez derült ki a Publicus Intézetnek a Népszava megbízásából készített reprezentatív közvélemény-kutatásából.

Mint azt a Magyar Hang olvasói jól tudják, a szeptember 1-jétől hatályos rendelet alapján, főszabály szerint a diákoknak a tanítási nap elején le kell adniuk telefonjaikat, a válaszadók 40 százaléka ezzel teljes mértékben, további 13 százalékuk inkább egyetért. A korlátozást abszolút elutasítók aránya 35 százalék, azoké pedig, akik inkább nem értenek egyet a rendelettel, 10 százalék.

A legnagyobb arányban (96 százalék) a Fidesz-KDNP szavazói értenek inkább egyet a korlátozással, míg az ellenzéki szavazóknak csak a 27 százaléka. A Magyar Péter-féle Tisza Párt szavazói 31 százalékban inkább igen, 66 százalékban inkább nem értenek egyet a szabályozással. A pártnélküliek körében egyaránt 49 százalék a korlátozást inkább elutasítók és támogatók aránya.

Ám azzal, hogy a gyerekek oktatásába be kellene építeni az okoseszközök használatát, a kormánypártiak 79 százaléka is inkább egyetért (az ellenzéki oldalon és a Tisza Párt szavazói körében ugyanez 98 százalék, a pártnélküliek táborában 86 százalék). A válaszadók szinte mindegyike (98 százalék) szerint a megoldást inkább az jelentené, ha maguk az iskolák lennének felszerelve jól működő, folyamatosan karbantartott digitális eszközökkel: számítógépekkel, laptopokkal, tabletekkel. 

A válaszadók 65 százaléka szerint az egyik legnagyobb gond az okostelefon-használattal, hogy az elvonja a gyerek figyelmét a fontosabb tevékenységektől, 46 százalékuk szerint az rossz hatással van a szociális kapcsolatokra, 45 százalékuk szerint pedig függőséget okoz. 

A felmérésből az is kiderült, hogy miközben a lakosság szűk többsége támogatja a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozását, csak 7 százaléknyian gondolják úgy, hogy ez segít kezelni az említett problémákat. A válaszadók 40-41 százaléka szerint a digitális kultúra iskolai oktatása, a gyerekek felkészítése az internet veszélyeire, valamint az okoseszközök értelmes iskolai használata jelenthetne segítséget. De 45 százaléknyian úgy vélik, a szülőket is fel kellene készíteni az okostelefonok és az internet veszélyeire.

A kutatás kiterjed arra is, hogy a Belügyminisztérium tanévkezdés előtt felmentette pozíciójából a budapesti Madách Imre Gimnázium igazgatóját, miután a tantestület jelezte, a rendelet keretein belül engedélyezik a diákok iskolai mobilhasználatát. A Publicus kutatása szerint 71 százaléka egyáltalán nem vagy inkább nem ért egyet a minisztérium döntésével, az egyetértők aránya pedig 19 százalék. Az igazgató felmentését legnagyobb arányban (59 százalék) a Fidesz-KDNP szavazói tartják helyesnek, az ellenzéki oldalon 5 százalék az egyetértők aránya, míg a Tisza Párt szavazói között senki nincs, aki helyesli a döntést.