Többségi tulajdont szerezhet a Budapest Airportban a magyar állam
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér madártávlatból (Fotó: Facebook/Budapest Airport)

Hivatalos ajánlatot nyújtott be Magyarország egy állami irányítású befektetési társaságon keresztül a Budapest Airport többségi részesedésének megvásárlására – írja a Portfolió a Bloombergre hivatkozva.

A repülőtér tulajdonosai úgy döntöttek, hogy további hivatalos tárgyalásokba kezdenek – mondta a neve elhallgatását kérő személy a Bloombergnek. Az információk szerint a magyar állam 51 százalékos többségi tulajdonrészt szerezne, a maradék 49 százalék pedig egy másik repülőtér-üzemeltetőhöz kerülne. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium, amely a kormány nevében a felvásárlást végzi, nem kívánt nyilatkozni az ügyben. A portál megkeresésére a Budapest Airport jelenlegi többségi tulajdonosa, a német AviAlliance GmbH. sem kívánt reagálni az ügyben.

Érdemes felidézni, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter egy áprilisi kormányinfón arról beszélt, hogy több potenciális vevő is beléphet a magyar állam mellé a Budapest Airport megvásárlását célzó tranzakcióba. – Üzleti tárgyalások zajlanak, ha az adásvétel létrejön, akkor annak minden részlete nyilvános lesz, a vevőket, a tulajdonrészt és a vételárat is beleértve – mondta a Hvg.hu-nak.

Először 2020-ban szóltak a hírek arról, hogy a magyar állam visszavásárolna a repteret, 2021-ben pedig már arról volt szó, hogy megkezdődnek a reptér visszaszerzésének előkészületei. Kezdetben azonban a tulajdonos az AviAllance nem mutatott hajlandóságot arra, hogy megváljon a reptértől. Az AviAlliance többször hangsúlyozta, hogy a repülőtér „tőkeerős és hosszú távon elkötelezett tulajdonosa” és akkori nagy vesztesége ellenére, amit a járvány idézett elő, a vállalat működése és finanszírozása stabil, likviditása folyamatosan biztosított. 2021 októberben már egy megemelt, 4,44 milliárd eurós vételi ajánlatról érkeztek hírek és akkor már azt állították az ügyhöz közel álló források, hogy bár az eladásról a végleges döntés még nem született meg, de a tulajdonosok hajlanak rá. Idén januárban Nagy Márton egy háttérbeszélgetésen arról beszélt, hogy társbefektetővel veheti meg a Budapest Airportot a magyar állam, aki üzemeltetné is a repteret, a miniszter azt is elmondta, hogy a felvásárlás 2023 végére zárulhat le és katari befektetőt említett mint lehetséges partnert.

A Portfolió emellett megjegyzi, hogy érdekes az ügylet időzítése, miután a költségvetés épp nehéz helyzetben van. A pénzforgalmi hiányra, valamint ezen keresztül az államadósságra azonban hatást gyakorol ez az állami nagy bevásárlás, ugyanis a tranzakciót meg kell finanszírozni, ami – ellentételező intézkedések hiányában – növeli a finanszírozási igényt, és így a pénzforgalmi deficitet – írják. Így viszont értelmet nyerhet a hétfői bejelentés, miszerint az eredeti 3409 milliárd forintról 4113 milliárd forintra emelte a központi költségvetés finanszírozási igényét a kormány, az Államadósság Kezelő Központ pedig ennek megfelelően módosította finanszírozási tervét.