Sok utas csak az utolsó vonaton értesült arról, hogy bezárták a vasútvonalat

Sok utas csak az utolsó vonaton értesült arról, hogy bezárták a vasútvonalat

Az utolsó vonat búcsúztatása Komlón 2023. július 31-én (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Vidékellenes döntésnek nevezte a tíz vasúti mellékvonalon a közlekedés megszüntetését az Országgyűlés fenntartható bizottságának LMP-s elnöke, Keresztes L. Lóránt hétfőn. Vitézy Dávid volt államtitkár is ott volt az utolsó járaton, ő is újra élesen bírálta a döntést.

Keresztes L. Lóránt „a kormány szándékai szerint utolsó”, Dombóvárról Komlóra tartó vonaton tartott sajtótájékoztatón, amelyet Facebook-oldalán is közvetített, azt mondta: Lázár János építési és közlekedési miniszter, valamint a kormány „gyalázatos intézkedést hozott”, amellyel tíz vasúti vonalon szűnik meg a személyszállítás. „Ez nem más, mint a balliberális kormányok vasútromboló politikája” – jelentette ki.

Felidézte: a Bajnai-kormány számos vonalon leállította a vasúti közlekedést. Akkor Fónagy János, későbbi államtitkár azt mondta, hogy a vasúthálózat csonkítása vidékellenes, rontja a vidéken élők életfeltételeit, az elmaradott térségek gazdaságfejlesztési esélyeit. Most ugyanilyen vasútromboló intézkedést hoztak – tette hozzá. „Látható, hogy 2010 előtt és után sincs felelős közlekedéspolitika, ez a kormány sem tett a gyakorlatban semmit a vasúti mellékvonalak fejlesztéséért. 2010 után számos mellékvonalon újra indították a közlekedést, most hármat e vonalak közül ismét bezárnak” – jelentette ki.

Azt mondta, a kormány a Budapest–Belgrád vasúti beruházásra csaknem ezer milliárd forintot költött, illetve költ el, ebből a pénzből óriási vasúti fejlesztéseket lehetett volna megvalósítani. Az ellenzéki politikus felszólította Lázár Jánost, hogy vonja vissza a döntést, Hoppál Pétert, a térség fideszes országgyűlési képviselőjét pedig arra, hogy „álljon a választói mellé”, és követelje a döntés visszavonását.

Vitézy Dávid, a Lázár János kormányba érkezésekor távozó korábbi közlekedési államtitkár is az utolsó komlói vonaton utazott. Facebook-posztjában azt írta, hogy „amikor utoljára 2009-ben zártak be Magyarországon vasútvonalakat, akkor is ott voltam, most is itt kell lenni, amikor vidéki középvárosok 100 vagy épp itt most 127 év után elveszítik kapcsolatukat az ország vasúti hálózatával.” Hozzátette, hogy Komló-Dombóvár vasútvonal jól kihasznált regionális vonal, józan döntéshozatal mellett biztosan nem tartozhatott volna a tíz legrosszabbul teljesítő vonal közé se – „nem mintha a vasút leépítésének és vonalak bezárásának bármilyen értelme lenne eleve, ismerve a MÁV pénzügyeit és a korábbi hasonló intézkedések »eredményeit«. A Bz épp ebben a percben tempósan, 77 km/h sebességgel halad, holnaptól 24 perccel lassabb lesz a busz - az utasok egy része most, az utolsó vonat körüli érdeklődés révén értesült csak erről, annyira nem volt semmilyen egyeztetés, de még korrekt utastájékoztatás sem az intézkedés előtt.”

„A vidéki regionális vasúti közlekedés egész Európában reneszánszát éli, sok ország az előző évszázadban bezárt vonalak újbóli megnyitásán dolgozik. Nyilván nem Bz-kkel, hanem korrekt, a fővonalhoz és a buszokhoz hangolt ütemes menetrenddel és normális járművekkel. Ebbe az irányba kellett volna továbblépni – ez a vonalbezárás szomorú tévút, ráadásul ahogy ezt bevezette a közlekedési tárca és a MÁV, az az érintettekkel, számos vidéki térség lakóival szemben is méltatlan eljárás volt” – fogalmazott.

Pénteken jelentette be a MÁV, hogy korszerű buszokkal fogják pótolni a vonatokat a bezárt vonalakon, de hogy ki fog rajtuk utazni, kérdéses, ugyanis a járatokra csak előreváltott jeggyel lehet majd felszállni. Mindezt olyan településeken, ahol döntően eddig sem voltak jegypénztárak, hanem a vonaton vették a jegyet az utasok.