Vitézy ismét nekiment Lázárnak

Vitézy ismét nekiment Lázárnak

Vitézy Dávid

(Fotó: Facebook/Vitézy Dávid)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az elmúlt két év döntései jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton – ez a véleménye Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkárnak, aki szerda reggel egy Facebook-posztban elemezte a MÁV-nál tapasztalható problémákat, vagyis nem titkolta, hogy ezek javarészéért az építésügyi és közlekedési minisztert, Lázár Jánost hibáztatja, akivel közismerten nem szívelik egymást.

„30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik, vagy csak ez a MÁV, ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?” – írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid, aki szerint látványosan romlik a helyzet. Állítása szerint 2024 júniusában a magyar InterCityk 42,9 százaléka volt »pontos«, azaz késett kevesebbet, mint öt perc – tehát a távolsági vonatok 57,1 százaléka ennél többet. Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV – fogalmazott.

Hozzátette azt is, hogy „az IC-k késései látványos romlásnak indultak az amúgy sem túl fényes alapállásból az elmúlt két évben”. Megjegyezte, hogy természetesen „nem lehet ezt egyetlen miniszter nyakába varrni” – mert az állapotromlás „sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredménye”, de azért ezt rögvest árnyalja is, hiszen megjegyzi, hogy a Fanta helyett inkább a vasúttal kéne foglalkoznia a szakminiszternek.

Vitézy öt pontban foglalta össze Lázár felelősségét, ezek a következők:
1. „Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok – miközben kétséges értelmű autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére továbbra is százmilliárdokat költenek. 
2. Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket, ráadásul egy új, központosított beszerzési rendszer miatt a régi járművek karbantartása is kritikussá vált. 
3. Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből. 
4. Az országos közlekedésszervező létrehozását lelőtték, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött, lényegében egy államszocialista modellben működik a rendszer Európában egyedüliként.
5. A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor.”

Lázár és Vitézy rossz viszonya nem kérdés, hiszen a volt közlekedési államtitkár 2022 novemberében azonnal távozott Lázár kinevezése után a minisztériumból. A kettejük közötti adok-kapok azóta is folyamatos, legutóbb az év elején lett ez kifejezetten látványossá, amikor Vitézy még csak dédelgette főpolgármesteri ambícióit, ugyanakkor a Lázár Jánossal az országbérletek kapcsán kialakult konfliktusa megerősítette Karácsony Gergely kihívójának szakértői imázsát. Voltak, akik éppen emiatt úgy vélték, hogy a konfliktus mesterségesen gerjesztett, valójában Vitézy fölépítését szolgálja, még ha jól is esett mindkettejüknek. Akárhogyan volt is, Vitézy, úgy tűnik, szakértői szerepéből nem hátrál, legalábbis a Facebook-bejegyzéséből erre lehet következtetni.