Elmaradtak a rekordok karácsonykor az online szektorban

Elmaradtak a rekordok karácsonykor az online szektorban

Online vásárlás (Forrás: Pixabay)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Bár az elmúlt években sorra dőltek a rekordok az online eladásokban, a tavaly karácsonyi szezon megtörte a trendet. Az Ecommerce Hungary Egyesület webkereskedelmi szakértői szerint ennek oka az infláció, a vásárlói kedv csökkenése és a hirdetési költségek vártnál nagyobb mértékű áremelkedése is.

Tájékoztatásuk szerint figyelembe véve az elmúlt évek online kereskedelmét, jól látható, hogy a kedvező gazdasági környezet, az alacsony kamatok, a növekvő fogyasztás, és sok szempontból a covid is a webkereskedők malmára hajtotta a vizet. Jelenleg azonban el kell fogadni, hogy a vásárlók az online döntések során is egyre tudatosabbá válnak és megfontoltabban költekeznek. Mindez várhatóan piactisztuláshoz fog vezetni, és a járványhullámok során a földből gombamód előbukkanó webáruházak számának csökkenéséhez, így vélhetően kijelenthető, hogy az e-kereskedelmi piacon vége van az aranykornak.

– Úgy látjuk, a szerényebb jövedelmű vásárlók száma jelentősen csökkent, a középrétegnél pedig a „lefelé vásárlás” lett jellemző – hívta fel a figyelmet Zabari István, a Lumenet.hu alapító-tulajdonosa. Az szerinte jól látható, hogy a karácsonyi szezonban számos olyan terméket beszereznek a vásárlók, amelyről az év többi részében hajlandóak lemondani, azonban a keresletre legalább ilyen nagy hatással vannak az aktuális hírek is. – A kisebb kosárértékű vásárlások leginkább a kormányzati bejelentések után ugrottak meg a tavalyi év során többször is. A rezsicsökkentés szűkítése után pár nap alatt gyakorlatilag az összes beszállítónk konnektorba dugható fogyasztásmérő készletét eladtuk. Azonban amilyen gyorsan jött ez a hullám, olyan gyorsan le is csengett, az utolsó pár darabot pedig már hónapok alatt adtuk el – mondta.

– Kezdenek átalakulni a vásárlói szokások, a fogyasztók egyre tudatosabbak, a csökkenő lehetőségek miatt egyre jobban megnézik, hogy mire és mennyit költenek – erről már Schmidt Richárd, az Alinda.hu üzleti partnere beszélt. Mint közölte, a karácsonyi szezon során ezzel szemben azért hajlandóak voltak esetenként drágább termékeket is vásárolni, sőt, a korábbi szezonokhoz képest újdonságot is hozott a slágertermékek tekintetében 2022. A karácsonyi szezon sztártermékei nem változtak a tavalyi évhez képest, az emberek leginkább a karácsonyi kellékeket, például műfenyőket, izzósorokat, dekorációkat keresték. Azonban új trendet jelentettek a színes műfenyők, nagyon sokat adtak el például fehér vagy rózsaszín fenyőből. Ezek mellett nagyon sokan vásároltak ajándékba például gamer székeket, drágább lakásfelszerelést.

Őri Gergely, a Játéknet.hu ügyvezetője arról számolt be, hogy a covid utáni fellendülésnek a háború vetett véget – tavaly február után a vásárlók nagyon megijedtek, ez már a húsvéti szezon játékvásárlásain is látszott. – Az év vége szintén érdekesen alakult, ugyanis az eddigi évek tapasztalataihoz képest egy gyengébb november, majd egy mérsékelten pozitív december következett. Összességében az év a várakozásoknál gyengébb forgalmat hozott – mondta.

Ezzel szemben egészen más a helyzet a baba-mama termékek piacán. – A kosárértékünk nagyjából az infláció mértékével növekedett. A pelenka és egyéb baba-mama termékek esetében nagyon erős a márkahűség, így a vásárlóinknak csupán 3-5 százaléka keresett más, kedvezőbb árú alternatívát – hangsúlyozta Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu ügyvezető igazgatója.