Nagy az esély, hogy augusztusban komolyabb üzemanyag-ellátási zavarok jelentkeznek
Benzinkút a befagyasztott benzinárak után (Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs)

Nagy rá az esély, hogy augusztusban komolyabb üzemanyag-ellátási zavarok jelentkeznek – erről beszélt a Magyar Hang megkeresésére a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke. Egri Gábor magyarázata szerint az ársapka miatt nem csökken a lakossági felhasználás, de hasonló a helyzet a vállalkozások esetében is. Ők ugyan piaci áron kénytelenek tankolni, de plusz költségeiket beépítik a szolgáltatási díjaikba.

Mindeközben pedig komoly áruhiány van, hiszen a közép-európai térségben öt finomítóból három áll, ráadásul Afrikából és Ázsiából is kevesebb olaj érkezik Európába, mint amennyire szükség lenne. Egri Gábor szavai szerint a stratégiai készletből ugyan 184 millió liter gázolajat felszabadított az állam azért, hogy a százhalombattai finomító tervezett – tovább nem halogatható – karbantartásának idején is legyen dízel a benzinkutakon, ám ahhoz, hogy a készlet elegendő legyen, radikálisan vissza kellene fogni a lakossági felhasználást, magyarul el kellene törölni az ársapkás rendszert. 

A mind súlyosabb készlethiányra figyelmeztetett vasárnapi riportjában az ATV is. A csatornának nyilatkozó szakemberek nyilatkozatai alapján ugyanis az a kép látszik körvonalazódni, hogy a stratégiai készletek felszabadított része is csak rövid időre elég. Azzal számoltak, hogy itthon napi szinten 20 millió liter üzemanyag fogy, így a 184 millió liter jóindulatú becslés szerint is legfeljebb 10 napra elegendő mennyiség lehet.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a július 30-i kormányinfón jelentette be, hogy augusztusban a stratégiai gázolajkészlet 38 százalékát, azaz 184 millió liter dízelolajat szabadítanak fel. A miniszter közlése alapján tehát összesen 485 millió liter volt készleten, ami augusztus közepére 301 millió literre apadhat. A sajtótájékoztatón – amelyről a Magyar Hang évek óta ki van tiltva, így kérdéseinket nem tehetjük fel – egyébként elhangzott az is, hogy nincs import üzemanyag az országban. Mint Gulyás elmondta, a Magyar Ásványolaj Szövetség július 27-én arról tájékoztatta a kormányt, hogy az import részben a hatósági ár, részben a szankciók miatt jelentős mértékben visszaesett. A schwechati finomító elhúzódó üzemzavara szintén nehezíti a beszerzést, továbbá a tartós aszály következtében a Duna drámaian alacsony vízszintje visszafogja az uszályos üzemanyagbehozatalt is.

Az áruhiány már most érzékelhető és nem csak a dízelnél: a kisebb kutakra a Mol már csak a megrendelt mennyiség 50 százalékát szállítja. Korlátozások vannak érvényben a nagyobb kutaknál is: az OMV-nél csak 50 litert, a Lukoilnál maximum 20 litert lehet egyszerre tankolni, a Shell kútjain 80 ezer forintos értékhatárt vezettek be, a Molnál pedig naponta legfeljebb egyszer tankolhatunk

A témában megkerestük a Kormányzati Tájékoztatási Központot és a Miniszterelnökséget is. A következő kérdéseket tettük fel: tervezi-e a kormány, hogy a gázolajhiány elkerülése érdekében felszabadítsa a stratégiai tartalék további részét? Meg tudják-e erősíteni, hogy az augusztusban felszabadított 184 millió liter gázolaj napokon belül elfogy? Várható-e, hogy központilag korlátozzák a lakossági üzemanyag-fogyasztást akár az ársapka részleges vagy teljes eltörlésével? Tervezi-e a kormány, hogy a gázolaj-hiány elkerülése érdekében felszabadítsa a stratégiai tartalék további részeit? Milyen egyéb intézkedéseket kíván hozni a kormány az üzemanyag-ellátás biztosítása érdekében?

Kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig nem érkezett reagálás. Amint érkezik válasz, frissítjük cikkünket.