Ünnepek után, 9,4 millióért kívánt boldog karácsonyt a kormány

Országos napilapok a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár olvasótermében. Van bennük állami kakaó (Fotó: Lukács Csaba/Magyar Hang)

Alsó hangon számolva is 440 millió forintot költött a kormány az adófizetők pénzéből decemberben a három országos napilap nyomtatott számaiban megjelent hirdetésekre. Az Magyar Villamos Művek (MVM) a három napilap legnagyobb hirdetője: decemberben 79 teljes újságoldalon és 11, majdnem egész oldalt lefedő, úgynevezett „junior page”-en népszerűsítette magát és különféle programjaikat.

A kormány 68 oldalon keresztül kívánt boldog karácsonyt az olvasóknak, és valami zavar lehetett az erőben, mert négyszer túl későn, az ünnepek lejárta után jelentették meg ezt a jókívánságot: december 27-én két oldalon is a Népszavában, 27 és 28-án pedig a Magyar Nemzetre keresztelt újságban. Persze az is lehet, hogy 2020 karácsonyára gondoltak, kissé korán, kiszórva az ablakon 9,4 millió forintot.

Vettük a fáradtságot: a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban kiváltottunk egy olvasójegyet, átnyálaztuk a három országos napilap decemberi számait, hogy megtudjuk, hány oldalnyi hirdetést helyezett el náluk a kormány tavaly az év utolsó hónapjában. Erről ugyanis teljesen fölöslegesen kérdezi a sajtó őket: az Ugytudjuk.hu hiába küldött kérdéseket a Miniszterelnökséghez és kabinetirodához, mindkét helyről azt válaszolták nekik, hogy nem tudják, mert ők nem minősülnek adatkezelőnek. Ezért mi a klasszikus megoldást választottuk, pár óra alatt átnyálazva az újságokat és kockás füzetbe húzva a rovátkákat, majd a honlapjukon megnézve a tarifatáblázatokat.

A Magyar Nemzetre keresztelt Magyar Időknek december hónapban legalább 61 oldalnyi hirdetés jutott az adófizetői pénzből – a legnagyobb hirdető az MVM volt 26 egész oldalas reklámmal, 6 úgynevezett junior page-hirdetéssel és három csíkkal a címlapon. Listaáron számolva – az eddigi nyilvánosságra jutott adatok alapján a kormány nem szokott alkudni – ez legalább 160 millió forintos bevételt jelent a lapnak, nem számolva a különféle lehetséges felárakkal. Drágább ugyanis a hirdetés, ha egy megadott oldalra kéri a megrendelő, de például az is száz százalékkal növeli az árat, ha a lap első harmadában jelenik meg a reklám.

Az állami média állami hirdetésein is Mészáros Lőrinc és köre keres | Magyar Hang

A következő három évben a közmédia valamennyi hirdetési felületét ők értékesíthetik.

Erősen indult a hónap, a december másodiki, hétfői számban több mint hat oldalnyi kormányzati – vagy ahhoz köthető – hirdetést találtunk a húsz oldalas újságban. Ami furcsa, hogy a hónap során összesen tizenkilenc oldalon volt boldog karácsonyt kívánó kormányzati hirdetés, de pont a december 24-i, karácsonyi ünnepi számba nem jutott belőle. Abban a lapszámban egyébként semmilyen állami hirdetést sem találtunk. A kiadó számára a pénztárgép december 16 és 20 között csörgött a legjobban: 16 teljes oldalnyi és két úgynevezett junior page hirdetést fizettek az adófizetők, így ez hétfőtől péntekig tartó munkahét legalább 41,6 millió forintnyi bevételt termelt.

Más állami cégek is gyakran megtalálják a lapot: autópálya matricát összesen két oldalon, szerencsejátékot másfélen, az operát összesen háromnegyed oldalon hirdették. A lap legnagyobb piaci hirdetője (már ha annak lehet nevezni) a Strabag: féloldalas álláshirdetéseket adtak fel összesen hétszer. És azt sem hinnénk, hogy a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt által szervezett Magyarország 365 fotópályázat eredményhirdetése összesen három oldalon ingyen jelent volna meg az újságban.

A december 31-i utolsó számot nem találtuk meg az olvasóterem polcán. Vagy meg sem jelent, vagy igen, de elvitte egy Soros-ügynök.

A Magyar Hírlapnak sem indult rosszul a december: másodikán négy oldalnyi MVM-hirdetés és egy egyoldalas családvédelmi akcióterv-reklám jutott az alig tizenhat oldalas újságba! Nekik is az állami villamos művek a legnagyobb hirdetőjük (30 oldal), de jutott 24 oldalnyi boldog karácsonyt is. Itt sikerült jobban időzíteni: az ünnep előtt megjelent utolsó lapszámba került állami jókívánság.

A hirdetésszervezők fekete napja december 28. volt, amikor nem jutott adóforint az újságnak, de a hónap egészébe véve nem hozott rossz eredményt: 64 oldalnyi állami hirdetés, 115 millió forint bevétel.

Megjegyeznénk, hogy a két kormánypárti napilap eladott példányszámait hivatalosan nem mérik, így semmilyen megbízható adat nincs arra, hogy milyen hatékonysággal jut el a hirdetés üzenete az olvasóhoz. Piaci információk szerint egyébként a Nemzet 12 ezer körüli példányban, a Hírlap 3 ezer alatt fogy. Ehhez képest egész szépen kaptak az állami bőségkosárból.

Urbán Ágnes: Arra számítok, hogy a hatalom tovább keményít médiafronton | Magyar Hang

A Fidesz az egészpályás letámadásban hisz, és nem lenne meglepő, ha újabb módokon igyekezne ellehetetleníteni a még megmaradt független sajtótermékeket. Interjú!

Az ellenzéki Népszavának sincs oka panaszra: december folyamán 59 és fél oldalnyi állami hirdetés és öt úgynevezett junior page jutott, ami a hirdetési tarifatáblázatuk szerint 143 millió és 350 ezer forint bevételt jelent. Mivel kilenc Boldog karácsony! hirdetés a lap utolsó oldalára került, ez még 20,7 millió forint extra adóforint a lapnak.

A legnagyobb hirdető náluk is az MVM (23 teljes oldal és 5 junior page), a családvédelmi akciótervet öt újságoldalon, a boldog karácsonyt ötször ekkora helyen hirdették. Jutott a nemzeti dohányosoktól, a Szerencsejáték Zrt.-től is valami, az állami fotóversenyt pedig öt teljes oldalon népszerűsítették. A lap olvasói december tizenharmadikán, pénteken egészen furcsán érezhették magukat: a kormány négy teljes oldalon kívánt neki áldott, békés karácsonyt, de beesett egy egész oldalas és még egy csíknyi MVM hirdetés is.