Taxifóbia

Taxifóbia

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A benzinárstop eltörlése miatt tarifaemelést és adókedvezményeket követelnek a taxisok, akik eddig – számos más vállalkozóval szemben – rögzített áron tankolhattak. Tény, hogy számukra a benzin és az autó nem pusztán az egyik munkaeszköz, hanem maga a megélhetésük. De ugyanez igaz a fuvarozókra és az autóvezetés-oktatókra is, akik nem hogy nem tankolhattak kedvezményes áron, de utóbbiakat  a Kata-adózásból is kizárták. 

A taxisok kedvezményes tankolásának indoklása annyiban merült ki a kormány részéről, hogy ellenkező esetben az általuk nyújtott szolgáltatás rendkívül megdrágulna. Ez viszont a fuvarozással és az autóvezetés órákkal is így történt és történik. Persze fennáll a veszélye, hogy ebben az esetben az inflációs sokktól sújtott lakosság hamarabb mondana le a taxizásról, mint más szolgáltatásokról és árukról, de sajnos ez a helyzet sem egyedi, számos más ágazatnak is meg kell küzdenie azzal a problémával, hogy a szűkülő anyagi lehetőségek miatt a fogyasztók róluk mondanak le, hogy maradjon pénzük a létfontosságúnak ítélt kiadásokra. Egyszerűen fogalmazva: sokan tönkre fognak menni. Elég, ha a vendéglátásra, a turizmusra vagy a szépségiparra gondolunk, és a sor hosszan folytatható. 

A tarifaemelés igénye a taxisok részéről érthető – az árak emelkednek, azokba a benzinár emelkedése is beépül, miért éppen az ő esetükben lenne elkerülhető az áremelés? A további adókedvezményeket illetően viszont úgy korrekt, ha hozzátesszük: az, hogy a taxisok a Kata-adózásban maradhattak, és mindeddig kedvezményes áron tankolhattak, számottevő előnyt biztosított az ágazatnak. Nem is szólva például arról, hogy a legtöbb európai országtól eltérően a népszerű versenytárs, az Uber sem fenyegeti a taxisok megélhetését, az Ubert ugyanis a kormány jogi eszközökkel kiszorította Magyarországról.

Elemzők gyakran vélekednek úgy: a taxisok erős érdekérvényesítő képessége a politikai döntéshozók számára igencsak rossz emlékű taxisblokádra vezethető vissza. Pedig a világ azóta sokat változott: a taxisblokád idején sok, a gazdasági összeomlás miatt munkanélkülivé vált, kétségbeesett ember kezdett el taxizni, mert más lehetőséget nem látott a megélhetésre. Ma már nem ők ülnek a volán mögött, és akik ott ülnek, a jelenlegi magyarországi társadalmi viszonyokat elnézve aligha lennének készen arra, hogy megbénítsák az ország életét.

A félreértések elkerülése végett: a nehéz helyzetbe került taxisok minden empátiát és minden lehető támogatást megérdemelnek. Pontosan úgy, mint annyi más, krízis sújtotta ágazat.