Éj-mélyből fölzengő

Éj-mélyből fölzengő

Fotó: Ocskó Ferenc, Grand Café Szeged/Facebook

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nehéz még azt is megmondani, pontosan milyen műfajú szövegeket olvasunk Lanczkor Gábor kötetében. Vagyis hogy nehéz? Hiszen többször is világossá teszi, hogy ezekre versekként tekint, a fejfákról másolt nevek, születési és halálozási évszámok, illetve rövid búcsúüzenetek pedig ezeknek a költeményeknek a címei. (A tartalomjegyzék viszont jobbára a temetőket emeli ki, annak ellenére, hogy egy adott helyhez több halott is tartozhat.) Hiába, hogy a szövegek sokszor csak néhány mondatos, faltól falig tartó, kvázi-prózai sorok. Mégis a líraiság ütközik ki mindegyre a nagyon is konkrét síremlékektől induló, történelmünkről, társadalmunkról vagy emberségünkről gondolkodó – ám legyen – versekben.

Látszólag is nagyon önellentmondásosak ezek, Lanczkor előszeretettel utasít vissza kézenfekvőnek tűnő értelmezéseket. Rögtön a bevezető szövegben: „Holttest nem eleven. Halotti versek nem temetői versek. Ég nem föld. Temető nem szülészet. Temető nem sarjerdő.” Hát akkor? Aztán a Kőmíves Kelemennéről szólóban írja: „Nem hiszek a művem jelen idejű érvényében, és nem eszményem a rom.” Hasonló, szimbolikus alakok mellett végigjárja egykor nagyon is eleven írók, költők, politikusok sírjait, de elidőzik saját családtagjainál is.

Vagy épp olyan ismeretleneknél, mint amilyenek a szegedi rabtemetőben elhantoltak, esetleg gyermekek, kiknek alig néhány év jutott. Mint Dombrádi Nagy Clarisse, aki 1897-től csupán 1902-ig élt: „Az apja kocsijának lovai taposták halálra. Bájos, hosszú hajú kislány, frufruval. Hazaért a Sóhordó utcai házba apuskája, hát kiszaladt elé, de a bejárati lépcsősoron megbotlott, és a lovak alá esett. Az apa, városi rendőrfőkapitány, ’48-as honvédtiszt, bizonyára kemény ember volt. Úr. Kislányos apa. Gyengéd. A lányaim óvodája. Ide hordom őket óvodába. A nagy házból feleségével kiköltöztek, és rendelkezett: az épület neveztessék Clarisseumnak, és mindig legyen benne gyerekzsivaj.”

Lám, temetőig sem kell menni, a mindennapokban jönnek szembe olyanok, akikről, ha mondjuk épp másik óvodát választunk, talán soha nem hallanánk. A XIX. században élt főrabbik, akiknek családtörténetét úgy kell kisilabizálni, vagy költő- és színészlegendák, akiknek néhány évtized különbséggel hasonló sors jutott, még csak nem is messze egymástól. Elfeledett, ismeretlen alakokat hoz vissza Lanczkor, miközben ott vannak kötetében a legnagyobbaknak tartottak is. Így jön létre egy különös közösség, amely még csak nem is marad meg a nemzeti határoknál, bekerülhet Goya vagy Eric Johnson, de itt van Szálasi Ferenc is, hogy végképp ne gondoljuk, valamiféle értékalapon történik a kiválasztás. Éltek mind körülöttünk, majd eltűntek, maradtak a fejfák, maradtak az írott emlékek és esetleg felvételek, amelyekkel már nekünk kell kezdenünk valamit. Valahogy el kell helyeznünk őket magunkban. Így teremtünk a káoszban rendet, így hozunk létre történelmet. Lineáris folyamot, amelyben helyük van mindannyiuknak. Szép, fontos kötet Lanczkoré.

Lanczkor Gábor: Sarjerdő, Jelenkor, 2021, 2999 Ft

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/35. számában jelent meg, augusztus 26-án.