Lemondták a pedofília népszerűsítésével gyanúsított rajzoló kiállítását

Lemondták a pedofília népszerűsítésével gyanúsított rajzoló kiállítását

Tiltakozás a Bastien Vivès-kiállítás ellen

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Lemondta a viták kereszttüzében álló művészről, Bastien Vivès-ről szóló kiállítást az Angoulême-i Nemzetközi Képregényfesztivál – derült ki a Le Figaro cikkéből. A fesztivál sajtóközleményében azt írta, Vivès fizikai fenyegetéseket is kapott, ezért hozták meg döntésüket.

Az alkotó körül folyamatosak a botrányok, elsősorban amiatt, mert sokak szerint a munkássága relativizálja vagy egyenesen promotálja a pedofíliát. A szexualitást tematizáló képregényeiben előszeretettel szerepeltet gyerekeket, Franciaországban a képregényesek egyébként is szeretik a határokat feszegetni, vegyük csak a Charlie Hebdót, de Vivès még a megszokott kereteket is átlépi. A kiállítás ellen online petíció is indult, amit több mint százezren aláírtak. A fesztivál korábban még arról beszélt, hogy a tiltakozások ellenére sem merül fel a program módosítása, utóbb viszont közölte, a fenyegetések hatására azt mégsem lehet megtartani. Hozzátéve, hogy állítólag a fesztivál szervezői, illetve látogatói sem lettek volna máskülönben biztonságban.

Vivès egyik legismertebb munkája a 2011-es Polina, amelyből néhány évvel később játékfilm is készült Valérie Müller és Angelin Preljocaj rendezésében. Une sœur, azaz Egy nővér című kötetéből szintén készült egy filmdráma, az idén Cannes-ban debütált Falcon Lake.

A nagyobb botrányt kiváltó munkák között volt a 2018-as Petit Paul. Vivès előszeretettel állítja középpontba a szexualitást, emellett közel áll hozzá a japán mangák stílusa is. Nagy visszhangot váltottak ki éles hangú, kritikus megjegyzései is egy feminista képregényessel, Emmával szemben. Emellett más művészek is előszeretettel bírálják őt. Így tett Sophie Guerrive is, aki szerint Vivès azon férfi alkotók közé tartozik, akik összekeverik a képregényes történetmesélést az egocentrikus szexuális fantáziálással.

Guerrive hivatkozott Emma Facebook-posztjára, melyben utóbbi művész visszatámadott, miután Vivès kifejezetten agresszíven kritizálta az ő munkásságát. A férfi többek közt feltette a kérdést, miért van az, hogy egy „mongol idióta”, akinek az üzenetei egy két éves szellemi szintjén mozognak, ezt még képregényben is terjeszti, miközben rajzolni sem tud. Vivès felvetette azt is, hogy az az ötvenezer ember, aki kedvelte Emma Fallait demander című képregényét, egyből bűnügyi listára kellene kerüljenek. De súlyosabb hozzászólásai is voltak, többek között olyanok, amelyben azt kívánta Emmának, hogy a gyerekei egyike késelje meg, majd Emma erről rajzoljon egy képregényt.

A Le Parisien kedd este kereste Rima Abdul Malak kulturális minisztert, aki úgy fogalmazott, Vivès egyes múltbeli megnyilvánulásai nem elfogadhatóak, és megérti a vele szembeni felfokozott érzelmeket. Malak ennek ellenére támogatta még a kiállítás megtartását.