Sokkal gyakoribbak az éppen csak elkerült repülőgép-ütközések, mint gondolná

Sokkal gyakoribbak az éppen csak elkerült repülőgép-ütközések, mint gondolná

A 2009-es buffalói légi szerencsétlenség helyszíne (Fotó: National Transportation Safety Board)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) egyelőre nem nyilvános jelentése szerint egymást érik a majdnem egymást érő repülőgépekkel kapcsolatos incidensek az Egyesült Államok repterein és légterében. Csak júliusban 46-szor kerültek egymáshoz veszélyesen közel repülőgépek, sok esetben csupán vészmanőverek segítségével lehetett elkerülni a katasztrófát.

Július 2-án például a Southwest Airlines pilótájának kellett megszakítania a leszállást, és néhány méteres magasságból újra felemelkednie a New Orleans-i Louis Armstrong reptéren, mert ugyanarról a kifutóról éppen akkor szállt fel a Delta egyik járata, és konkrétan a guruló gép tetejére érkezett volna a másik. Itt másodperceken múlt a katasztrófa.

Alig egy héttel később San Franciscóban egymás után két ütközés is történhetett volna. Az American Airlines gépe éppen nekifutott a felszálláshoz, amikor a Frontier Airlines gépe majdnem rágurult a kifutópályára egy oldalsó útról. A nekifutó gép olyan közel húzott el az orra előtt, hogy az FAA szerint métereken múlt, hogy az egyik nem kaszálta el a szárnyával a másik pilótafülkéjét. De az irányítók még ezt az incidenst sem vették észre, mert ugyanarról a kifutóról pár pillanattal később egy német repülő is felszállt, ami ugyanolyan közel került nekifutás közben az oldalról közelítő képhez.

Július végén Louisiana és Arkansas határa felett ütközött majdnem össze egy American Airlines- és egy United-gép. A Dallasba tartó American-gép műszerfalán elkezdett pirosan villogni az ütközésre figyelmeztető vészjelzés. A pilótáknak hirtelen vészemelkedési manővert kellett kezdeniük, hogy elkerüljék a balról érkező másik repülőt. A légi irányító hibázott itt is: véletlenül ugyanazon a magasságon keresztezte egymást a két repülő pályája.

Bár több mint egy évtizede nem történt nagy utasszállító repülőgépekkel katasztrófa az Egyesült Államokban, amint a jelentésből kiolvasható, hajszálon múló veszélyhelyzetek szinte naponta előfordulnak. Ezek oka szinte mindig az emberi hiba, amiért a szakértők szerint a légi irányítás munkaerőhiánya (és ezáltal a munkaterhelés növekedése) okolható. Augusztus 7-én Phoenixben két gép szállt fel egyszerre két párhuzamos kifutópályáról. A jobb oldali emelkedés közben balra kanyarodott (pedig jobbra kellett volna neki, nem tudni, hogy a pilóta keverte össze a kezeit vagy a légi irányítástól kapott rossz utasítást), így majdnem összeütközött a jobb oldalon vele együtt felszálló géppel, aminek élesen ki kellett térnie jobbra.

A jelentés szerint az előző 12 hónapban összesen majdnem 300 esetben kerültek egymáshoz veszélyesen közel amerikai repülők. A NASA repülési krízishelyzeteket gyűjtő adatbázisa szerint egy évtized alatt megduplázódtak az egymáshoz vészesen közel került repülőgépekkel kapcsolatos incidensek. Minthogy azonban a NASA adatbázisa önkéntes bejelentésen alapszik, nem lehet tudni, hogy tényleg gyakoribbak lettek az esetek, vagy csak gyakrabban jelentik őket. A tisztviselők szerint az amerikai légtér a legbiztonságosabb a világon. Az utolsó nagy légi katasztrófa 2009-ben, 14 évvel ezelőtt történt, amikor a Continental Airlines gépe zuhant egy házra Buffalo körzetében, és mind a 49 ember meghalt a fedélzeten. Még sohasem telt el 14 év két nagy légi katasztrófa között. Ugyanakkor csak idő kérdése, hogy a naponta ismétlődő veszélyes helyzetek egyike mikor okoz tragédiát.