Van olyan, hogy tipikusan magyar? A Magyar Telekom reklámjáról

Van olyan, hogy tipikusan magyar? A Magyar Telekom reklámjáról

A Magyar Telekom reklámjának egy képkockája

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Szép nagy, kövér, fodros tetejű, elülésre képtelen botrányhullámokat gerjesztve okozott fennforgást a Magyar Telekom legújabb reklámfilmje, amely a szélessávúinternet-generációval törölné és töröltetné el a magyarsággal kapcsolatos negatív előítéleteket. Mielőtt még túlságosan komolyan vennénk: mint a műfaja is mutatja, ez egy reklám, ráadásul az a fajta, amelyik nem terméket, hanem fílinget (és azon keresztül persze terméket) akar eladni. Vagyis ha a Telekomnál vásárolsz kétéves hűségnyilatkozattal csúcskészüléket, amihez még egy jó vastag havidíjú mobilnetet is bevállalsz – mert így nulla forinttal elviheted huszonkét havi kamatmentes részletre az anyagi lehetőségeidet amúgy nagyságrendekkel meghaladó árú, elérhetetlenül drága álomtelefont –, akkor olyan elit csapathoz tartozhatsz, amelynek tagjai bármire, sőt mindenre is képesek. Marhaság? Nyilván, de rengetegszer működik.

Csakhogy a „Mi a tipikusan magyar?” címen futó kampányban valami rendesen félrement, mert az amúgy a kormánypropaganda hadjáratait menedzselő, NER-kedvenc Balásy Gyula cége által gyártott filmtől épp a NER leglelkesebb hívei lettek rosszul, de annyira, hogy még harci publicisztika is született, amely pátoszosan emelkedett hangulatban, de kőkeményen ostorozza a sztereotípiákat ostorozó filmecskét – ami nyilván nem lehetett a cikkíró valódi szándéka, de hagyjuk, ha tömegeknek a nem túl bonyolult reklám megértése is komoly kihívást jelentett, nyilván ez az öngyomrozás is átcsúszik a logikai szűrőn.

Mi a tipikusan magyar?

Uploaded by Telekom HU on 2018-11-02.

Ám arra mégis jó ez purparlé, hogy belegondoljunk: tényleg, van-e olyan, hogy tipikusan magyar. Úgyhogy belegondoltam. És akkor itt és most egy felsorolásnak kellene következnie akár pró, akár kontra, amely csak ránk, magyarokra jellemző, ráadásul mindannyiunkra vagy többségünkre (vagy sokunkra?), na, tessék, máris egy bökkenő, de haladjunk.

Tik-tak, tik-tak, egy videóban mennyivel egyszerűbb lenne megmutatni, ahogy feszült csöndben peregnek az agyalással töltött percek, de csak nem bír megszületni a lista, hiába jön minden jó és valamennyi rossz általánosítás, elegáns mozdulattal tudom az összeset hárítani.

Vendégszerető nép, kirekesztő nép, befogadó nép, idegentől rettegő nép, derűs nemzet, sírva-vigad mufurc nemzet, udvarias, hölgyeket előre engedő nép, bunkó, helyét át nem adó nép, pesszimista, a jövőbe fényes szemmel tekintő, irigy, gáláns, tik-tak, tik-tak, na, szóval, mi a magyar?

Bántalmazott ország - Magyar Hang

Traumákkal teli, borderline nemzet a magyar. Megrontotta a tatár, a török, és nem volt ott senki, aki segített volna.

És akkor itt rájöttem, hogy nagyon, de nagyon hálásnak kell lennünk Balásy Gyulának ezért a reklámért, de nem azért! Hanem azért, mert akaratlanul is leleplezte, hogy mit tesz velünk a kormány: ugyanígy illúziót árul, a tömegek pedig viszik, mint a cukrot, mert hiszen a közös dolgaink legenyhébb megfogalmazásban is megtorpanása közepette sokkal kellemesebb napi huszonnégy órában hinni, hogy többek, jobbak, szebbek és különbek vagyunk, mint szembenézni 2018 valóságával.

(Viszontellenben öregedő néptáncosként nyugodt szívvel kijelentem, hogy a magyar néptáncnál változatosabb, izgalmasabb, szebb nincs, nem volt és nem is lesz szerte az emberiség kultúrtörténetében, ámen.)

Dévényi István és a néptánc

null

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 27. számában jelent meg, 2018. november 16-án. Hetilapunkat keresse az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 27. számban? Itt megnézheti!