Bajban a Volkswagen, Audi-gyárak bezárása is szóba került
Audi TT Coupé-k gyártása Győrben (Fotó: Wikipedia/Lemon3)

Leépítésekre készülhet, de akár üzemeket is bezárhat Belgiumban és Németországban az Audi, miután anyavállalatuk, a Volkswagen újabb takarékossági intézkedéseket jelentett be arra hivatkozva, hogy visszaesett az európai autópiac a koronavírus-járvány óta. Az Audi Hungária Zrt.-nek a Magyar Hang kérdésére küldött válaszából az körvonalazódik, hogy inkább fejlesztéssel, mintsem elbocsátással próbálják átvezetni a céget a válságos időszakon, ám konkrét választ nem adtak arra a kérdésre, hogy elképzelhető-e leépítés a közeljövőben. 

Elbocsátásokkal, vagy akár üzembezárásokkal is járó takarékossági intézkedéseket jelentett be egy héttel ezelőtt Wolfsburgban a Volkswagen-csoport, az Audi anyavállalata. Az intézkedések, amelyeket az autópiac visszaesésével indokoltak, érintik az Audi brüsszeli üzemét, amit bezárás fenyegethet, s németországi gyárakban sem kizárt a leépítés, sőt egy esetleges üzembezárás sem a cég korábbi közleményei szerint.

A Magyar Hang megkereste az Audi Hungária Zrt-t, és arról érdeklődtünk, hogy magyarországi érdekeltségeiknél terveznek-e leépítést, vagy elképzelhetőnek tartják-e azt, hogy ilyen lépésre kényszerülnek. Bár a kérdésre konkrét választ nem kaptunk, a cég közleményéből az derült ki, hogy a hatékonyságnövelésre és az új termékekre fókuszálva vezetnék át a győri Audit a válságon:

 – A járműipari transzformációnak nagy hatása van és lesz a jövőben is minden piaci szereplőre, így az Audi Hungáriára is. Az a célunk, hogy transzformációs folyamattal biztosítsuk a vállalat hosszú távú versenyképességét és ezáltal jövőjét. Új motorgyári és járműgyári termékeinkkel, valamint szolgáltatásainkkal magas kapacitás-kiterheltségre és jó megrendelési állományra fókuszálunk. Ezen túlmenően költségstruktúráink optimálása és további hatékonyságnövelés a feltételei a jövőbeni vállalati sikereinknek – írta a Magyar Hang megkeresésére Lőre Péter, az Audi Hungaria Zrt. vállalati kommunikációs osztályának vezetője, aki azt is hozzátette: a cég költségcsökkentő és hatékonyságnövelő projekteket indított.  

Az Audi Hungária Független Szakszervezet kedden egyeztetett az Audi Hungária Zrt. igazgatóságával – az úgynevezett bizalmi értekezleteken rendszeresen találkozik a szakszervezet és a cég vezetése, és a mostani alkalomnak a szakszervezet elnöke, Háromi László elmondása szerint nem volt köze a Volkswgen-csoporttal kapcsolatos nemzetközi hírekhez. A Magyar Hangnak a szakszervezeti vezető azt mondta: a Volkswagen egy hete bejelentett takarékossági intézkedéseire és az esetleges leépítésekre nem kérdeztek rá az igazgatóságnál, és a nemzetközi fejleményekről nem volt szó az értekezleten, ezeket elmondása szerint egyelőre ők is csak a sajtóban követik. A szakszervezet közleménye szerint az igazgatóság elnöke, Michel Breme a versenyképesség erősítésének fontosságát hangsúlyozta a megbeszélésen. A közlemény szerint úgy fogalmazott: az autóipar előtt álló kihívások “jelentősen hatnak a foglalkoztatásra is, így ezzel párhuzamosan a vállalatvezetés kiemelt célja új megbízások elnyerése vagy akár új üzleti területek kialakítása is”

Az Audi más országokban működő gyárai esetén ennél borúsabb jövőképet körvonalazott a vállalat vezetése és a sajtó, az Audi brüsszeli üzemét például bezárás fenyegetheti. A gyárban a Q8 e-tront, az Audi legnagyobb elektromos SUV-ját gyártják. A korábban népszerű modell iránti kereslet bezuhant, elsősorban a kínai piacon, Brüsszelben pedig sajtóértesülések szerint nem is szándékozik átállni más modellekre az elkövetkező években, vagyis bezárás várhat a gyárra. A Handelsblatt korábban belga szakszervezetekre hivatkozva azt írta, hogy a brüsszeli üzemben tömeges elbocsátást terveznek, 1500 munkavállalótól válhatnak meg, a Business Insider pedig azt írja: a cég Mexikóba telepítené a a Q8 e-tron gyártását, mert ott alacsonyabbak a bérköltségek. Brüsszelben viszonylag kevés munkavállalót, 3000 főt foglalkoztat az Audi, Magyarországon 12 ezer, a németországi Neckarsulmban 15 ezer, a szintén németországi ingolstadti üzemben pedig körülbelül 40 ezer fő dolgozik.

Az ingolstadti Audi munkavállalói is aggódnak az üzem jövője miatt a helyi lap, a Donaukurier szerint, ahogy a másik, Neckarsulmban működő Audi-gyár munkavállalóiban is van aggodalom a német közmédia szerint, miután a munkáltató takarékosságra hivatkozva felmondta a tíz évre szóló foglalkoztatási garanciát, amit az állományban lévő állandó munkaerőnek biztosítottak, és 2029-ig szólt. A Financial Timesnak nyilatkozó elemzők már a német munkaerőpiac válságát vetítik előre az autóipar problémái miatt.

Az Audi anyavállalata, a Volkswagen-csoport nemrég jelentette be, hogy takarékossági intézkedésekre kényszerülnek a kereslet csökkenése miatt. A cégvezetés egy héttel ezelőtt, a németországi Wolfsburgan tartott üzemi gyűlésen azzal érvelt: Európában évente jelenleg kétmillival kevesebb autót értékesítenek, mint a koronvírus-járvány előtt, vagyis az európai piac mintegy negyedét kitevű Volkswagen esetében ez 500 ezerrel kevesebb eladott gépjárművet jelent. Jelezték: üzembezárásokra csak végső esetben kerülhet sor, ha más eszközökkel nem sikerül kezelni a helyzetet, azonban ez azt jelenti, hogy már a németországi üzembezárások sincsenek kizárva. A IG Metall szerint azonban a konszern vezetése felelős a problémákért, mert nem végezte el a szükséges fejlesztéseket.

Magyarországon korábban vezettek már elbocsátásokhoz az elektromosautó-piac problémái: az iváncsai akkumulátorgyárból májusban vendégmunkásokat küldtek el. A Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint állami beavatkozásra van szükség az elektromos autók piacán, Várkonyi Gábor autóipari szakértő szerint viszont arra, hogy a kínálat jobban alkalmazkodjon a kereslethez, ami plug-in hibrid autók és a kicsi, könnyen karban tartható villanyautók gyártását jelentené.

Felével kevesebb elektromos autót rendeltek, mint tavaly
Grimm Balázs

Felével kevesebb elektromos autót rendeltek, mint tavaly

Ezzel együtt Kínának versenyelőnye van, és ha akarjuk, ha nem, az autóik jönni fognak az európai piacra.

 – Középtávon elértük az üvegplafont a villanyautó-kereskedelem szempontjából, mert a technológia nem alkalmas arra, hogy teljesen kiváltsa a belső égésű technológiát. Olyan szempontok, mint az infrastruktúra hiánya, sokak számára egyszerűen nem teszik lehetővé azt, hogy kompromisszummentesen váltsanak elektromos autóra – mondta a Magyar Hangnak a szakértő. Ez azonban nem jelenti Várkonyi Gábor szerint, hogy ne kellene az elektromobilitásba fektetni, és hogy Magyarország „rossz lóra tett” volna az ehhez kapcsolódó beruházásokkal. Azt azonban szerinte be kellene látni, hogy a tisztán elektromos autóipar támogatása nem oldja meg a fennálló problémákat. Az elektromobilitáshoz kapcsolódó beruházásoknak szerinte úgy kellene jelen lenniük Magyarországon, hogy közben a belsőégésű technológiához kapcsolódó iparág sem épül le.

Hiba volt az akkumulátorgyártásra feltenni mindent
Hajdú Péter

Hiba volt az akkumulátorgyártásra feltenni mindent

Szakértők szerint akár az évtized végéig megmaradhat a túlkapacitás a piacon.

Ismert, hogy a tavaly az Európai Parlament által is megszavazott megállapodás szerint 2035-től csak elektromos autókat lehet majd eladni az Európai Unióban. A magyar kormány erre készülve döntött az akkumulátoriparba fektetés mellett, számos gyárat telepítve az országba. Többen jelenleg is megkérdőjelezik, lehetséges lesz-e valóban 2035-től az átállás, vagy ezt menet közben halasztani fogják.

Mario Draghi, az Európai Központi Bank (ECB) volt elnöke a napokban megjelent, az Európai Unió versenyképességről szóló jelentésében, amelyet az Európai Bizottságnak készített, már úgy foglalt állást: a tilalmat fel kellene oldani, és helyette egy technológiasemleges megközelítést alkalmazni, amely teret enged az éghajlat-semleges e-üzemanyagokkal – szintetikus üzemanyagokkal – működő autóknak. Az azonban kérdéses, hogy mit fogad meg a Tanács a 400 oldalas versenyképességi jelentés javaslataiból.