Cáfolja Simor Róna Péterrel kapcsolatos vádjait a NABI volt igazgatója

Cáfolja Simor Róna Péterrel kapcsolatos vádjait a NABI volt igazgatója

Róna Péter (fotó: Székelyhidi Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Azt követően, hogy az Egységben Magyarországért bejelentette, Róna Pétert jelölik a köztársasági elnöki tisztségre, a VG.hu cikkben idézte Simor András volt jegybankelnök rosszalló szavait Rónáról. A lap szerint a bejegyzés Simor Facebook-oldaláról származik, de annak mi nem találtuk nyomát, ott az utolsó bejegyzés tavaly júniusi dátumozású. Vélhetően valamely zárt Facebook-csoportban olvasható az eredeti bejegyzés.

A VG.hu cikke szerint Simor a következőket írta: „A kétezres években volt szerencsém egy könyvvizsgálással is foglalkozó nagy nemzetközi tanácsadó céget vezetni. Azalatt a hét év alatt, amíg ott voltam, egy esetben mondtuk azt, hogy egy ügyfél mérlegét nem írjuk alá, és inkább lemondunk a megbízatásunkról. Az ok az volt, hogy olyan összegeket számoltak el bevételként, amelyek nem voltak valósak, így a pénzügyi beszámolójuk nem a valóságot tükrözte.”

A Világgazdaság cikke szerint Simor meg is nevezte a céget, a NABI-t, amelynek igazgatósági elnöki posztját Róna Péter töltötte be.

A Magyar Hangnak sikerült elérni Érsek Ákost, a NABI akkor igazgatóját, aki cáfolta Simor szavait. Szavai szerint ugyanis tényszerűen nem igaz, hogy a Simor András vezette magyarországi Deloitte részéről ne írták volna alá a NABI mérlegét. Az aláírásra sor került.

A történet az igazgató szerint a következő.

Az ominózus és Simor által hivatkozott, a WMATA-val (Washington Metropolitan Area Transit Authority) 50 busz gyártásáról szóló megrendelést 2001 december közepén teljesítette a NABI, azaz elkészültek a buszok. Azokat a gyárban át is vette a megrendelő – hiszen szakembere az egész gyártási folyamatot a helyszínen ellenőrizte, ahogy az ilyen megrendelések esetén szokásos –, de időjárási vis majorra hivatkozva azt kérte, egyelőre ne szállítsák le telephelyére a járműveket, mert hatalmas hóvihar van Washingtonban. Ezért a megrendelő költségére, az általa megjelölt alabamai helyszínre vitték az 50 autóbuszt, ahonnan aztán januárban – amikor az időjárás engedte – a vevő telephelyére szállították. A vevő által kibocsátott teljesítésigazolás birtokában a NABI leszámlázta és árbevételként beállította a járművek vételárát.

A könyvvizsgáló a tőzsdei cégek esetén szokásos menetrend szerint áttekintette a negyedik negyedéves gyorsjelentést. A NABI jelezte a történteket, ami ellen akkor nem emelt kifogást a Deloitte képviselője, így láttamozta a gyorsjelentésben foglaltakat.

Később, az éves jelentés során az egyik amerikai auditor azt jelezte, hogy álláspontja szerint, függetlenül a gyártó és a megrendelő közötti megállapodástól és az időjárási körülményektől, nem könyvelhető el árbevételként a buszok ára, mert a megrendelő telephelyére történt szállításra csak januárban került sor. Az ügy pikantériája, hogy Érsek Ákos szavai szerint az auditor tudomására teljesen véletlenül jutott a dolog. Amikor ugyanis az annistoni regionális repülőtér mellett autózott, észrevette az egyik használaton kívüli betonfelületen ideiglenesen tárolt NABI buszokat, és utána kezdett vizsgálódni.

– Ezt követően az éves jelentést aláírták a Deloitte szakemberei – tehát tényszerűen nem állja meg a helyét, amit Simor András állít –, igaz minősített véleményt adtak, amely szerint az a tény, hogy csak januárban került a megrendelő telephelyére az 50 autóbusz, kérdőjelessé teszi a szállítmány lekönyvelését. Egyébként sem a Budapesti, sem a New York-i Tőzsde – ahol szintén kibocsátó volt a NABI – nem jelezte, hogy szabálytalanságot talált volna. Akkor egyébként a Budapesti Tőzsde elnöke szintén Simor András volt – mondta Érsek Ákos.

– Hangsúlyozom, szó sincs arról, amit a bejegyzés sugall, nevezetesen hogy rosszhiszeműen jártunk volna el, vagy ügyeskedni akartunk volna, hiszen az ügylet minden dokumentumát időben átadtuk a Deloitte-nek. A megrendelő átvette a buszokat, nem emelt minőségi vagy egyéb kifogást a szerződés teljesítése miatt. A NABI többségi, intézményi befektetői sem emeltek kifogást a mérleg ellen, pedig nekik törvényi kötelességük lett volna pert kezdeményezni a NABI ellen, ha bármi szabálytalanságot láttak volna. Ott is sántít Simor története, hogy a szabályok szerint könyvvizsgálat nélkül nem lehet elfogadni egy tőzsdei cég éves beszámolóját, márpedig erre sor került – tette hozzá Érsek Ákos.

Róna Péter egyébként az Infostart cikke szerint nem lepődött meg Simor András bírálatán, mert a devizahitelezés bevezetése óta rossz a viszonyuk. Róna ugyanis ellenezte azt, Simor viszont támogatta, illetve monetáris kérdésekben is volt vitájuk.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.