Főváros kontra kormány: Marad a Budapest-adó, a nagy ügyekben nem született egyezség

Főváros kontra kormány: Marad a Budapest-adó, a nagy ügyekben nem született egyezség

Karácsony Gergely szerint ilyen is lehetne a rakpart (Fotó: Karácsony Gergely Facebook oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Csütörtökön délután ülést tartott a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, amely eredetileg már nyáron is ülésezett volna. Karácsony Gergely főpolgármester ezt arra hivatkozva mondta le, hogy a 2021-es költségvetés tervezete olyan mértékű elvonással sújtaná a települési, a kerületi önkormányzatokat és a fővárost, amely Budapest fejlesztésével, sőt működésével kapcsolatban is bizonytalan helyzetet teremtett.

A mai megbeszélést követően tartott sajtótájékoztatón Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, és sikeresnek nevezte a tárgyalásokat. Elmondta, engedtek a főváros kérésének, és hozzájárultak, hogy a korábban ígért, több beruházás finanszírozását segítő hatmilliárd forintos kormányzati támogatást egyedül a Lánchíd felújítására használja Budapest. Az egyezség szerint a kormány az utolsó kifizetésekre adja az összeget azzal a feltétellel, hogy a lezárások nem tarthatnak tovább másfél évnél. 

Abban is egyetértettek, hogy a Pesti rakparton nagyobb helyet kell biztosítani a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, az autóknak pedig 1-1 sávot. A kormány ahhoz is hozzájárult, hogy a rozsdaövezeti területek kijelölésekor a kerültei javaslatokat véleményezhesse a főváros. 

A gödöllői hév és a kettes metró vonalának összekötésével kapcsolatos feladatokat a kormány átvállalja, amelyhez a terveket a főváros átadja. A kormány ezen túl magára vállalta a budai fonódó villamoshálózat továbbfejlesztését. A főváros pedig beleegyezését adta az új közlekedési múzeum építéséhez. Végül megkezdődtek a következő hétéves uniós ciklus támogatásaival kapcsolatos egyeztetések is.

A tárgyaló felek ezzel szemben nem tudtak egyezségre jutni a Liget-projekt építkezéseivel kapcsolatosan, mert a főváros ragaszkodik ahhoz, hogy egyetlen épület se vegyen el zöld területet a Ligetből. A főváros visszautasította azt a kormányzati kérést is, hogy gondolják át a Nagykörút kerékpársávjainak kialakítását, illetve hogy tavaszig állítsák vissza az eredeti közlekedési rendet, és ezalatt bocsássák szakmai és társadalmi vitára a kérdéskört. 

Ugyanakkor négy fontos fővárosi kérést nem teljesített a kormány. Így nem csökkentette a fővárosnak nagy terhet jelentő szolidaritási adót, nem támogatta a fővárosi adóemelést, nem ad további 55 milliárd forintot a Biodóm, a Budai Sikló és a rakpart fejlesztésére, viszont felajánlja ezen beruházások átvételét. 

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes értékelése szerint jó, hogy sikerült nézeteiket kicserélni a tárgyalóasztal mellett, de felhívta a figyelmet, hogy a nagy és a főváros számára fontos ügyekben nem sikerült előrelépni. A koronavírus-járvány okozta válság, illetve a növekvő elvonások miatt Budapest költségvetésén 150 milliárd forintos lyuk tátong, amelynek befoltozásán dolgozni kell. Kiss Ambrus nehezményezte, hogy nem vonják vissza a 40 milliárd forintos Budapest adót, illetve hogy a kormány nem járult hozzá a főváros EIB (Európai Beruházási Bank) hitelfelvételéhez miközben a kormányzat él ezzel a hitelfelvételi lehetőséggel. 

A kormányzatnak a nagyobb beruházások átvételével kapcsolatos ajánlata nem világos számukra, ezért dönteni sem tudtak azok vonatkozásában.