Káosz a vasúton – Megszólalt Lázár János

Káosz a vasúton – Megszólalt Lázár János

Rákos megálló, ahová a Keleti pályaudvar elesése után a vonatok egy része érkezett (Magyar Hang/Tompos Ádám)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Másfél nappal a Keleti pályaudvaron történt vasúti baleset és a vonatközlekedésben kialakult jelentős káosz után megszólalt a területért felelős miniszter is. Lázár János megvárta a legnagyobb probléma orvoslását és a közösségi oldalán jelentette be, hogy „működik a Keleti pályaudvar”. Mint írta, a MÁV-os kollégák legfrissebb tájékoztatása szerint a keleti országrész irányába, illetve Pécs és Bécs felé teljesen helyreállt a vasúti közlekedés. A teljes országra kiterjedő rendkívüli váltóvizsgálatok a nyugati irányba vezető pályaszakaszokon még tartanak, így azokon kedd dél körül várható a menetrendszerű közlekedés visszaállása.

A miniszter egyúttal jelezte, hogy köszönettel tartoznak annak a több mint száz vasutas kollégának, akik feszített tempóban dolgoztak a helyzet megoldásán és a zavarok elhárításán. Megköszönte az utasok türelmét, megértését és közreműködését is, illetve köszönetét fejezte ki azoknak a médiatermékeknek, akik gyors és korrekt tájékoztatást adtak, „ellentétben azokkal az orgánumokkal, akik néhány politikussal együtt a pánikkeltést és uszítást választották”. Ez utóbbi ugyanis – érvelése szerint – biztos nem segített sem az utasokon, sem a kialakult helyzeten, sem pedig a MÁV munkatársain.

Lázár János nem hagyta ki, hogy odaszóljon Vitézy Dávidnak is, akivel hosszú ideje komoly vitái vannak és aki a mostani helyzetben is igen aktívan kommunikált. A közlekedési szakértő ugyanis arra hívta fel a figyelmet, hogy már 2022-ben volt terv arra, hogy újjáépítsék azt a vasúti szakaszt, ahol a váltóalkatrész eltört és emiatt kisiklott a Keleti pályaudvarra érkező intercity, ám a beruházást a tervezési munkák befejezésével együtt Lázát János közlekedési miniszter 2023-ban törölte. Lázár János szerint ugyanakkor ez a fejlesztés és más beruházás – amelyeket a „szankciós infláció” miatt kellett indoklása szerint átütemezni – eddig a hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg. – Még akkor sem, ha Vitézy Dávid főpolgármesterség előtti másik álma, a közlekedési minisztersége megvalósul – írta, hozzátéve, hogy a MÁV pályái és szerelvényei az elmúlt 30 év mulasztásai miatt olyanok, amilyenek. Ráadásul ebből is az elmúlt 15 évben történt a legtöbb fejlesztés, „sok, de nem elég”. Szavai szerint „több kell, sokkal több”, ezért hirdetett meg egy 5 pontos közlekedési akciótervet. Azt is hozzátette még Vitézy Dávid kapcsán, hogy „árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen, közlekedési szakértőként folyamatosan elárulja volt kollégáit, a vasutasokat, azokat, akik valóban mozgásban tarják az országot”.

A miniszter arról ugyanakkor nem írt, hogy miért alakulhatott ki ekkora káosz a vasúti közlekedésben, hogy sok helyen az utasok beszámolói szerint miért nem kaptak megfelelő tájékoztatást, illetve, hogy terhel-e valakit felelősség mindezekért.

Nem telt el félóra és Magyar Péter is hozzászólt a bejegyezéshez, felvetve, hogy vajon a miniszter úr szokott-e a vasúton utazni. Mert azt már szerinte lehet tudni, hogy az egészségügyi államtitkár nem szokott kórházakban járni. Kinevette a szankciós infláció kifejezést, majd azt is hozzátette, hogy „uszítani ti szoktatok. Abban világbajnokok vagytok.”

Befejezték a helyreállítást a Keleti pályaudvarra bevezető vágányokon, így már Kőbánya-felső és Ferencváros (Kelenföld) felé sincs korlátozás a vasúti közlekedésben – közölte a Mávinform kedden kora délután az MTI-vel. A vasúttársaság azt írta, a műszaki mentést már vasárnap éjszaka megkezdték, hétfőn kora délután az utolsó kisiklott kocsi beemelése is megtörtént. A műszaki mentés során végül sikerült mind az öt járművet emelőberendezésekkel visszahelyezni a sínekre, így nem volt szükség a vasúti daru bevetésére, illetve az ezzel járó felsővezeték-rendszer elbontására, ami a kárelhárítás idejét is meghosszabbította volna – tették hozzá. Már vasárnap késő estétől a MÁV mintegy száz munkatársa dolgozott a helyszínen, hogy mielőbb újraindulhasson a forgalom az ország egyik legfontosabb vasútállomásán – közölték. Déltől már az eredeti közlekedési rend érvényes, pár perces késések még előfordulnak – áll a vasúttársaság közleményében.

Ahogy arról korábban már lapunk is beszámolt, még nincs hivatalos eredmény, de úgy tűnik, műszaki hiba, egészen pontosan egy elromlott váltó okozhatta a vasárnap esti vonatkisiklást a Keleti pályaudvar előtti bevezető vágányszakaszon. – Az egyik váltó megnyílt a Claudiopolis IC alatt, a mozdony után érkező szerelvények pedig kiléptek a vágányútról. Ez lehet anyagfáradás, vagy más műszaki hiba miatt is, az emberi mulasztást nem tartom valószínűnek – mondta a Magyar Hangnak Apavári József, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) alelnöke. A kisiklás azonban súlyosabb következményekkel is járhatott volna: a Telex által közzétett képeken látszik, hogy a Miskolcról érkező Tokaj Intercity méterekre állt meg a pályáról lefutó vasúti kocsik mögött.